Berlingske Business

Priserne på bilforsikring dykker

trafik
Danske bilister har oplevet prisfald på bilforsikringer. Foto:

Gennemsnitsprisen på en bilforsikring er faldet dramatisk fra januar til april. Især modne bilister har oplevet prisfald.

Der er gode økonomiske nyheder til de danske bilejere. Den gennemsnitlige pris på en nytegnet bilforsikring med både ansvar og kasko er faldet fra 6898 kroner til 6271 kroner fra januar til april. det svarer til et prisfald på 9,1 procent, når der er tale om bilforsikringer uden samlerabat.

Tallene stammer fra det indeks, som det engelske analysefirma Towers Watson udarbejder på baggrund af søgninger via søgemaskinen Comparo.

topdk

»De ekstraordinære prisændringer, som vi har konstateret over de seneste måneder, er et resultat af, at priserne i Danmark spænder vidt, og af nogle meget markante reguleringer, som nogle selskaber har foretaget i deres prisfastsættelse. Den femtelaveste pris, som bilejerne kan finde via en søgning på Comparo, kan nogle gange være dobbelt så høj som det billigste tilbud og er mere end 35 procent dyrere i gennemsnit. Den situation kan få selskaber, som ikke ligger i top tre over de billigste og indenfor en rimelig afstand af det billigste tilbud, til at foretage drastiske prisnedsættelser for at blive konkurrencedygtige overfor de forbrugere, der shopper rundt,« siger Lewis Maddock, seniorkonsulent hos Towers Watson, som forklaring på de markante bevægelser i markedet det seneste kvartal.

FILE USA ECONOMY GOOGLE

I det forrige kvartal var der tale om en lille stigning i priserne, og derfor bliver det samlede prisfald over 12 måneder på 8,8 procent.

Indekset er baseret på søgninger efter priser på en ny kasko- og ansvarsforsikring før og efter eventuelle samlerabatter og andre nedslag i prisen. Godt 30 forsikringsselskaber leverer priser, og mere end en halv million danskere har gennemført søgninger.

Det er bilisterne med forsikringspræmier på under 6.000 kroner årligt, der har oplevet det største forholdsvise prisfald på 520 kroner, mens bilister med forsikringer over 6000 kroner har fået prisfald på gennemsnitligt 806 kroner - som forholdsvis udgør en mindre procentdel.

billede biler

Det afspejles også i, at det er bilister over 30 år, der har oplevet et højere gennemsnitligt prisfald på 11,3 procent, mens de yngre bilister har oplevet et prisfald på 5,9 procent.

Når der søges på forsikringspriser med samlerabatter for eksempelvis samtidig at tegne en indboforsikring i det samme selskab, er prisfaldet lidt mindre. Det var på 8 procent fra januar til april svarende til en prisnedsættelse fra 5944 til 5468 kroner i perioden.

Men bilister over 30 år har oplevet et markant større prisfald på 10,7 procent, når der medtages samlerabat, end bilister under 30 år. Sidstnævnte så kun et prisfald på 3,9 procent inklusive samlerabat.

Comparos chef for analyse og data, Peter Rosendahl, tolket prisfaldet som et udtryk for øget konkurrence via sammenligninger af priser på nettet.

»Det her er virkelig et markant opbrud med en fastcementeret prispolitik. Prisfaldet afspejler, at der er kommet mere konkurrence i store dele af branchen, hvilket naturligvis kommer de kunder til gode, som aktivt sammenligner priser. Vi ser, at også enkelte af de store selskaber nu tilbyder produkter, som rykker dem fra en placering blandt de allerdyreste til en placering blandt de fem billigste selskaber. På den måde har sammenligningsværktøjer, der giver bilisterne et fuldt overblik over priserne i branchen, haft en meget positiv effekt. Markedet er blevet mere transparent og konkurrencen er tydeligvis skærpet,« siger Peter Rosendahl.

I landets største forsikringsselskab, Tryg, afviser Lisbeth Kristensen, chef for afdelingen Pris & Produkt, dog, at der er er forøget priskrig på markedet.

»Vi oplever generelt en uændret hård konkurrence på markedet for bilforsikringer,« oplyser hun i en skriftlig kommentar.

Hun tolker prisfaldene som en følge af væksten i andelen af mindre biler, samt at de nye biler gennem de senere år er blevet mere sikre. Men Lewis Maddock oplyser, at indekset justeres for priserne og dermed størrelserne på de biler, bilejerne søger forsikringspriser på.

Lisbeth Kristensen oplyser videre, at det kan være svært at sammenligne de forskellige selskabers forsikringer - og at Tryg derfor netop har lanceret en mere individuel bilforsikring, hvor kunden selv vælger dækninger.

»Tidligere var vores ansvar- og kaskoforsikring væsentlig mere omfattende end mange af vores konkurrenters, hvilket gjorde det vanskeligt for vores kunder at sammenligne. Udover at indeholde de almindelige basisdækninger, indeholdt vores dækning eksempelvis friskade, og derudover havde alle samlekunder, hvilket er hovedparten af vores kunder, automatisk gratis vejhjælp,« skriver hun.

Lisbeth Kristensen vurderer, at kunderne i Tryg typisk får en lavere pris på en ren ansvar- og kaskoforsikring i forhold til tidligere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen