Berlingske Business
09:50Tyskland: PMI lidt højere end ventet

Portaler i hård kamp om kunderne

hubbe
Direktør for TRYG, Morten Hubbe. Foto:

Sammenligningsportaler har øget danskernes interesse for forsikring, men det er de færreste forbrugere, der køber forsikring via portalerne. Samtidig slås portalerne om, hvilken forretningsmodel der er bedst.

Opdateret med ny kommentar fra Findforsikring.dk om at fire ud af ti skifter selskab.

Forsikringsportaler, der sammenligner de forskellige forsikringsselskabers priser og tilbyder forbrugerne konkrete tilbud, bliver i stigende grad benyttet af forsikringskunder, der vil spare penge på forsikringerne.

Men det er fortsat ganske få kunder, der i sidste ende køber forsikringer gennem portalerne.

Tal fra sammenligningsportalen Comparo viser, at under fem pct. af de danske forsikringskunder skifter forsikringsselskab via en sammenligningsportal, men at langt flere benytter sig af at finde information og priser på siderne.

»Vi har haft en million brugere inde på vores site siden start, og alle vores data, erfaringer og feedback fra brugere og selskaber tyder på, at hele 33 pct. benytter en aggregator (sammenligningsportal, red.) som prispresser over for det eksisterende selskab,« siger Lars Lund-Nielsen, adm. direktør for Comparo.

Samme billede ser Morten Hübbe, der er koncernchef i landets største forsikringsselskab, Tryg Forsikring.

»Hvis vi ser på, hvor meget salg der faktisk går den vej igennem, er det vores indtryk, at det er meget beskedent. Omvendt kan vi se, at ca. 75 pct. af de nye kunder, vi får, har været på nettet og sammenligne og undersøge, inden vi snakker med dem. Og vi kan se, at fokus på gennemsigtighed og valgfrihed i, hvad det er, man køber, er steget. Det, tror jeg, er en konsekvens af nettet – herunder portalerne,« siger Morten Hübbe.

morten hübbe

Der er dog stor forskel på portalernes forretningsmodel og fremgangsmåde. Portalen Comparo slår på at være den portal, der viser priser fra flest forsikringsselskaber og dobbelt så mange som Forsikringsguiden, der er udviklet af brancheorganisationen Forsikring & Pension i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk.

Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension siger, at Forsikringsguiden er åben for alle selskaber, der ønsker at komme på.

»Det kræver selvfølgelig noget IT-opsætning, men det er ikke noget, der bør vælte nogen,« siger han.

Et af de største selskaber, der ikke er med på Forsikringsguiden, er Købstædernes Forsikring. Direktør Anders Hestbech lægger stor vægt på, at vilkår og service fremgår på portalerne, men han er ikke overbevist om, at Forsikringsguiden er den bedste portal at bruge.

»Det er blevet lidt af et kompromis­produkt, fordi Forsikringsguiden er branchens egen portal. Derfor har en række selskaber skullet blive enige om, hvordan layoutet skal være. Jeg vil ikke afvise, at vi skal være med, men vi skal også finde den, der har bedst gennemslagskraft på markedet, og der ved jeg ikke, om den er kommerciel nok,« siger han.

Hans Reymann-Carlsen peger på, at Forsikringsguiden er den grundigste portal, når det kommer til at sammenligne dækninger og vilkår. Et for snævert fokus på pris er farligt, advarer han.

»Hvis man på forsikringsområdet kun sammenligner pris, er man i risiko for at vildlede forbrugerne. Vi ved fra andre lande såsom England, hvor der er 10-15 sammenligningsportaler, og hvor det for nogle gælder om at komme øverst op på siden med den laveste pris, at man risikerer, at der bliver udviklet produkter, som er nogle skodprodukter. Og det kan forbrugerne jo ikke være tjent med,« siger han.

q

Også Vagn Jelsøe, underdirektør hos Forbrugerrådet Tænk, der har været med til at udvikle Forsikringsguiden, understreger vigtigheden af, at forbrugerne kigger på, hvad man får for pengene.

»I Forsikringsguiden kan du ikke alene se en redegørelse for dækningsgraden i forhold til, hvad der normalt gælder forsikringer, du kan også se, hvordan de enkelte forsikringsselskaber er vurderet i kundetilfredshed, hvor mange klager der er til Ankenævnet for Forsikring, og hvor mange af de klager der får medhold. På den måde kan man komme et skridt videre i forhold til, om det er et selskab, som man vil have med at gøre,« siger Vagn Jelsøe.

En anden variant af sammenligningsportaler er dem, der reklamerer med, at man som forbruger hurtigt kan få tre tilbud på sine forsikringer. Modellen skaber dog på ingen måde transparens eller overblik for kunden, lyder kritikken fra Lars Lund-Nielsen fra Comparo.

»Det er ikke transparent og gennemskue­ligt i vores optik. Det er på grænsen til humbug, at man groft misvejleder forbrugeren og i værste fald formidler et køb, der kan være markant dyrere, end hvis brugeren har brugt en reel prissammenligningstjeneste. Brugeren er ført bag lyset,« siger Lars Lund-Nielsen.

En af den type portaler er Findforsikring. Findforsikrings model fungerer ifølge marketingsdirektør Kasper Kjems ved, at en algoritme finder nogle forsikringsselskaber, som matcher forbrugerens oplyste forsikringsbehov. Herefter bliver kunden kontaktet af tre forsikringsselskaber med et tilbud. Han fortæller, at Findforsikring ikke har større interesse i, at det ene selskab frem for det andet får fat i kunden, da selskaberne betaler samme pris til Findforsikring, men han erkender, at Findforsikring ikke kan garantere, at det er de tre billigste tilbud, som kunden får præsenteret.

»Nej, det kan vi ikke, for så skal man tale med alle selskaberne. Men det her er en nem og hurtig måde at få tre tilbud, hvor der er god mulighed for at se, om man kan spare nogle penge på forsikringerne,« siger han.

Han mener til gengæld, at en fordel ved Findforsikring er, at kunderne ofte kan få rabat i forhold til listepriserne.

»Den største værdi, som vores koncept giver, er helt sikkert den her konkurrencesituation, der bliver skabt. Det sker jo, fordi forsikringsselskaberne ved, at de er i konkurrence med nogle andre forsikringsselskaber, og det sikrer forbrugerne de bedste tilbud. Vi ved jo, at det er muligt at forhandle med forsikringsselskaberne om priserne, og vi har set, at otte ud af ti kan forhandle sig til rabat,« siger han.

Han erkender dog samtidig, at Findforsikring ikke har undersøgt, om kunderne rent faktisk får bedre priser end de priser, som kan findes på sammenligningsportaler som Comparo og Forsikringsguiden.

Opdateret med ny kommentar:

Findforsikring oplyser, at ifølge virksomhedens egne undersøgelser skifter en stor del af de kunder, der har hentet forsikringstilbud via findforsikring.dk.

Ifølge Findforsikring har omkring 78.000 indhentet tilbud via tilbudsportalen i år, og efterfølgende har 2.176 af dem givet feedback. 39 procent af dem fortæller, at de har skiftet forsikringsselskab efter at have benyttet Findforsikring.dk.

Ni ud af ti af dem har sparet på deres præmie - i gennemsnit 2.404 kr. årligt, og tre ud af fire siger, at de får bedre forsikringsbetingelser.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen