Berlingske Business

Pas på elbilens batteri i vinterkulden

Danskerne vil fritage elbiler for afgifter RB PLUS Klimaråd: Af
Foto:

Frostgrader og bilbatterier er et dårligt match, så hvordan sikrer du dig, at din elbil ikke går kold i kulden?

Den danske vinter ser ud til at blive en ekstra kold en af slagsen i år.

Det betyder, at du skal tage handsker på, sætte vinterdæk på din bil, og hvis du har en elbil, skal du være særligt opmærksom på bilens batteri.

For kulden har en negativ effekt på din elbils ydeevne.

- Elbiler har et større problem end almindelige benzin- og dieseldrevne biler om vinteren, og bilernes rækkevidde er typisk nedsat med 25-30 procent, når det er vinter, lyder vurderingen fra Tom Westersø Larsen, teknisk konsulent hos FDM.

TESLA S

- Jo længere temperaturen ryger under nul grader, desto mere går det ud over bilens rækkevidde, forklarer FDM's ekspert.

Problemet med elbilen i forhold til en almindelig bil er, at man om vinteren også skal bruge energi på at varme kabinen, sædevarmer osv. Den strøm bliver trukket fra kilometerne på din køretur.

Og da batteriet i en elbil er så stort, at det ikke er muligt at køre rundt med et ekstra i bagagerummet, er det altså nødvendigt at holde godt øje med strømmåleren.

- Du kan ikke engang regne med gennemsnittet af strømforbruget for dine tidligere ture, for du skal tage højde for, at rækkevidden kan blive nedsat med op til 40-50 procent i minusgraderne, fortæller seniorkonsulent og civilingeniør Kim Winther fra Teknologisk Institut.

Både FDM og Teknologisk Institut understreger, at der naturligvis er forskel på de forskellige elbilers batterier, og hvor mange procent de mister i rækkevidde i forbindelse med kulden, men at alle elbilerne bliver påvirket om vinteren.

A Tesla Model S with version 7

Hvis bilens batteri er af ældre dato og derfor er blevet ladet op en del gange, betyder det også, at den kan køre færre kilometer i sidste ende.

Det kan komme bag på flere nye, danske el-bilister, at der er færre kilometer på kontoen i kulden. I værste fald overvurderer de batteriets ydeevne.

- Jeg har personligt selv prøvet at gå i stå i min elbil, fordi jeg havde undervurderet rækkevidden, indrømmer Teknologisk Instituts egen seniorspecialist i Transport og Elektriske Systemer, Kim Winther.

Fakta: Gode råd til el-bilister i kulden:

1) Sørg for, at din bil er ladet helt op, inden du kører ud på en længere tur.

2) Tænd for varmeren, mens stikket sidder i bilen. På den måde skal du ikke bruge batteriet på at få varmen og få frosten af ruderne.

3) Forvent, at batteriet har minimum 25 procent mindre rækkevidde om vinteren end normalt. Og motorvejskørsel koster mere batteri end bykørsel.

4) Du kan overveje at få en såkaldt benzinvarmer installeret i din elbil, så du ikke skal bruge bilens batteri på at få varmen i vinterkulden.

5) Hold gennemsnitstemperaturen i bilen nede, hvis du er nervøs for, om du har batteri nok til resten af køreturen.

Kilder: FDM og Teknologisk Institut

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen