Berlingske Business
13:40Phillip Morris har solgt 566 milliarder cigaretter i år

Ny undersøgelse afslører: Vi aner ikke hvad vores forsikringer koster

10BUSAnn-Lehmann-1-112319.jpg
"Den usynlige sikkerhed i hverdagen er svær at forholde sig til," siger Ann Lehmann Erichsen, forbrugerøkonom, Nordea

Hver femte dansker med forsikringsansvar i hjemmet erkender blankt, at de ikke aner, hvor meget de betaler for deres forsikringer.

Hver femte dansker med forsikringsansvar i hjemmet erkender blankt, at de ikke aner, hvor meget de betaler for deres forsikringer. Og resten skyder langt under målet, påpeger forbrugerøkonom Ann Lehmann Erichsen fra Nordea, som har fået gennemført en TNS Gallup-undersøgelse af danskernes forsikringsforbrug.

Den viser, at de danskere, der har et bud på husstandens forsikringsbudget, i gennemsnit tror, at de bruger 10.300 kr. om året. Men faktisk bruger de dobbelt så meget – nemlig godt 20.700 kroner.

»Reelt bruger de fleste husstande flere penge på alle deres forsikringer, end de bruger på tøj og sko til hele familien på et år. Og det er ikke så lidt,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Lisbeth

Forbrugerøkonomen er forundret over, at 21 procent – eller 558.000 af Danmarks 2.655.000 husstande – slet ikke har noget bud på, hvor meget de betaler for deres forsikringer. Hun mener, at en del af forklaringen er, at forsikringerne er »usynlige« i hverdagen.

»Så længe jeg kan huske, har man talt om, at forsikring er et »lav-inter­esseområde«. Det kan jeg godt forstå. For den usynlige sikkerhed i hverdagen er svær at forholde sig til. Forsikringer er faktisk noget af det eneste, som vi betaler for, mens vi håber, at vi aldrig får brug for dem. Vi drømmer hverken om brand, hjemmerøveri eller smadrede tænder efter et fald med cyklen, men når ulykken er ude, er vi dybt taknemmelige over den hjælp og støtte, som vi får fra forsikringsselskabet – hvis vi altså er rigtigt forsikret,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Business people negotiating a contract

Hun anbefaler, at man gør det til en fast rutine at tjekke alle sine forsikringer mindst én gang om året.

»Når du er under pres, og vandet fosser ind i kælderen, har du dels ikke tid til at være en kritisk forbruger og finde det bedste tilbud på, hvem der skal være din hjælper i nødens stund, dels er det for sent. Kritik er en luksus, du kun har råd til, når du er i god tid og på forkant med situationen.«

Første skridt er at få overblik over ens forsikringsforbrug. Det kan man gøre ved at tjekke sine konti et år baglæns i netbanken og finde tallene der, forklarer Ann Lehmann Erichsen.

»Når du går i gang med at tjekke dine forsikringer for priser og dækning, skal du ikke blive overrasket, hvis du ender med at stå med en ny forsikring i hånden og måske må ­sige en anden op og justere et beløb hist og her. For en grundig gennemgang afslører som regel, at dine behov har ændret sig siden sidst,« siger Ann Lehmann Erichsen.

Eksempelvis er det en god idé at have forsikring i baghovedet, når man investerer i dyre ting som smykker, kunst eller sportsudstyr. Eller når livet ændrer retning, fordi man flytter sammen med kæresten, får børn, bliver skilt, eller børnene flyver fra reden.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen