Berlingske Business

Kundeoprør mod dyre forsikringer

Pix-penge
Foto:

Kunderne er vrede over, at prisen på deres forsikringer fortsætter med at stige, og mange mener ikke, at de får nok værdi for pengene. Hver fjerde kunde overvejer derfor at skifte forsikringsselskab.

Danskerne bliver stadigt mere arrige på forsikringsselskaberne, som over en bred kam har skruet op for priserne de seneste år. Prisstigningerne skyldes blandt andet et mere voldsomt vejr, som dog ikke har ført nogen større skader med sig i 2012, og kunderne føler derfor ikke, at de får nok værdi for pengene.

Hver fjerde kunde overvejer derfor i øjeblikket at skifte til et andet selskab, hvor de kan få deres forsikringer billigere. Det viser undersøgelsen »BrancheIndex Forsikring 2012«, som er lavet af rådgivningsvirksomheden Loyalty Group.

»Det er selvfølgelig problematisk, at forsikringskunderne føler, at de betaler alt for høje præmier, men det er et meget større problem, at den oplevede værdi for pengene ikke er tilfredsstillende,« siger Mikkel Korntved, adm. direktør i Loyalty Group.

Mikkel Korntved opfordrer forsikringsselskaberne til at være bedre til at »balancere vægtskålen«:

»Det er på det seneste blevet nævnt i forskellige medier, at forsikringsselskaberne tjener gode penge i øjeblikket. I sådan en situation er det endnu vigtigere, at forsikringsselskaberne kan retfærdiggøre over for deres kunder, hvorfor de betaler den præmie, de gør.«

For få år siden konkurrerede forsikringsselskaberne eksempelvis om at tilbyde billige forsikringer til unge bilister, der købte en ny bil, mens fokus i dag ligger på at øge prisen og ikke løbe for høje risici.

De selskaber, som kunderne især er vrede på, er Nykredit og FDM Forsikring, som risikerer at miste mere end hver tredje kunde, hvis danskerne gør alvor af deres overvejelser om at skifte selskab. I 2011 var det kun 17 procent af kunderne, der overvejede at forlade FDM Forsikring, og selskabet har dermed haft et særdeles ringe 2012, hvor antallet af utilfredse kunder er blevet fordoblet.

I BrancheIndex Forsikring 2012 svarer 58 procent af deltagerne, at prisen er den væsentligste årsag til, at de går med tanker om at skifte selskab.

»Det er dejligt at se og læse, at flere vil skifte forsikringsselskab,« siger Mads Mølgaard, jurist i Forbrugerrådet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen