Berlingske Business

Københavnere og mænd svindler mest med forsikringerne

619113308.jpg

Forsikringsselskaber opruster med egne korps af efterforskere, som skal afsløre forsikringssvindel.

Sidste år afslørede forsikringsselskaberne svindel for 530 millioner kroner. Og det er især mænd, der prøver at snyde, viser en ny kortlægning af forsikringssvindlen i Danmark, skriver Politiken

Sidste år stod mænd bag 75 procent af samtlige svindelsager, der blev afsløret.

Det viser en kortlægningen, som er foretaget af brancheforeningen Forsikring & Pension på baggrund af indberetninger fra størstedelen af landets forsikringsselskaber.

- Jeg tror ikke, at mænd har en dårligere moral end kvinder. Men det tyder på, at det stadig er mændene, der opfatter sig selv som familiens forsørgere.

- Hvis familien ryger ud i økonomisk uføre, så kan der ligge et pres på manden, så han oplever, at det er hans opgave at rette op på problemerne. Nogle prøver så desværre at løse opgaven ved at snyde med forsikringen, siger Lise Agerley, kommunikationsdirektør i Alka, til Politiken.

Kortlægningen viser også, at det hovedsageligt er i de store byer som København og Aarhus, at der bliver svindlet igennem.

Næsten hver fjerde svindler bor i København, selv om kun godt 10 procent af befolkningen bor i hovedstaden.

I forsøget på at afsløre en større del af svindelsagerne har de fleste forsikringsselskaber oprustet deres egne korps af efterforskere.

På landsplan trevler 60-70 fuldtidsansatte svindeljægere - typisk tidligere politifolk - de mistænkelige sager igennem. Det er en fordobling på fem-seks år, oplyser Hans Reymann-Carlsen, underdirektør i Forsikring & Pension.

12 af efterforskerne sidder i forsikringsselskabet Tryg, hvor det lige nu er højsæson for forsikringssvindel.

- Julen koster som bekendt mange penge, og derfor er der altid flere sager i højtiden. Det samme ser vi op til sommerferien, hvor folk skal bruge penge på rejser, siger Jesper Dall, chef for Trygs Efterforskningsafdeling.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen