Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

»Jeg spiser sundt og ryger ikke - stik mig en rabat«

at_ _ Kunder vil dele vane.jpg
Jo mere motion du dyrker, jo billigere kan din forsikring blive. Kasper Palsnov

Danske forsikringskunder er klar til at dele oplysninger som motionsvaner, kostvaner, rygevaner og adfærd med forsikringsselskabet mod at få billigere forsikringer. Det viser en ny undersøgelse.

Fortæl hvad du spiser, hvor tit du dyrker motion, og hvor du kører hen i din bil, så kan du få rabat på dine forsikringer.

Det er en tendens, der bliver mere og mere udbredt særligt i udlandet, men danske forsikringskunder er også med på ideen og villige til at dele personlige oplysninger med forsikringsselskabet.

Det viser en ny undersøgelse, som analysehuset Opeepl har foretaget for forsikringsportalen Findforsikring.dk.

Hans Kristian Skibby

1.000 personer er blevet spurgt, om og hvilke personlige oplysninger de vil dele med deres forsikringsselskab, hvis det gav dem en kontant rabat i forsikringspræmien.

27,6 procent er klar til at dele motionsvaner, og 25,1 procent er villig til at fortælle om deres kostvaner. Rygning og alkoholforbrug vil 31 procent dele. Resultaterne kommer bag på Findforsikring.dk, der lever af at videreformidle forsikringskunder til forsikringsselskaber.

»Vi ved, at danskerne er meget prisorienterede, når det kommer til forsikringer. Men det overrasker mig alligevel, at så mange er villige til at sælge deres personlige oplysninger. Især at de vil sælge oplysningerne så relativt billigt, når der er mange andre måder at opnå en rabat på,« siger Kasper Kjems, marketing manager hos Findforsikring.dk.

Omkring 16 procent af dem, der vil dele personlige oplysninger, vil have mindst 1.000 kr. i rabat for det, mens 20 procent svarer, at de skulle have mindst 2.000 kr. i rabat. 10 procent vil have mere end 5.000 kr. for at dele de personlige oplysninger.

Kundernes oplysninger kan have stor værdi for forsikringsselskaberne, der vil have nemmere ved at sætte de rigtige priser på forsikringerne, jo mere de ved om kunderne. Det skyldes, at priserne gerne skal afspejle risikoens størrelse.

Tirsdag: Forsikringsselskaber

Eksempelvis vil en kunde, der lever meget usundt, have en større risiko for at blive syg, og derfor bør denne kundes sygdomsforsikring være forholdsvis dyr. Omvendt vil en kunde, der lever meget sundt, have en mindre risiko for at blive syg, og derfor bør denne kundes sygdomsforsikring være forholdsvis billig.

Topscoreren i undersøgelsen er oplysningen om, hvorvidt bilen og huset er låst, når kunden forlader dem. Dette vil 44 procent dele med forsikringsselskabet.

Også kundernes adfærd er en del af de adspurgte klar til at dele. 40,1 procent vil dele, hvor og hvor meget de kører i deres bil, og 22,8 procent vil dele, hvordan de kører bil, herunder hvor hurtigt og om man laver pludselige opbremsninger.

15,9 procent er villig til at fortælle om humør og stressniveau, 15,4 procent vil dele resultatet af en gentest, herunder risiko for arvelige sygdomme, og 7,9 procent vil lade forsikringsselskabet vide, hvor de til enhver tid befinder sig.

»Der er en klar sammenhæng mellem, hvor personlige oplysningerne er, og hvor villige danskerne er til at dele dem. Jo tættere det kommer på individet, jo mere lukkede er vi,« siger Kasper Kjems.

PADBORG forsikringsselskaber bruger sociale medier

I Danmark har det længe været muligt at få rabat, hvis man som kunde vil dele personlige oplysninger med forsikringsselskabet. Eksempelvis har Alka Forsikring længe tilbudt kunderne at få rabat mod at få monteret en GPS-boks i bilen, så det registreres, hvordan kunden kører bil.

I USA er udviklingen længere fremme. Her er selskabet Oscar Health Insurance det første selskab til at tilbyde kunderne at benytte et fitness-armbånd, der giver en større rabat, jo mere motion du dyrker.

Kritikere af udviklingen siger, at man langsomt udhuler hele solidaritetsprincippet om, at man skal være med til at betale hinandens ulykker og skader. Tilhængere af udviklingen siger derimod, at det blot er fair, at man som forsikringskunde alene betaler for den risiko, som man selv udgør. Eller at man i hvert fald kun bør være solidarisk med andre, der ligger i samme risikogruppe som en selv.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen