Berlingske Business

Intet kan true forsikringsselskabernes gyldne forretning

Sixhøj
Mads Sixhøj, Finansjournalist. Foto:

De danske forsikringsselskaber har det godt i disse år. Pengene vælter ind fra kunderne, og stadig færre penge sendes den anden vej i form af erstatninger.

Normalt vil en så gylden forretning være udsat for en række trusler, men de er svære at få øje på i det danske forsikringsmarked. Ser man på en række potentielle trusler, kan de således alle forholdsvis sikkert skydes ned igen med det samme med gode argumenter.

Eksempelvis: Får selskabernes store overskud kunderne til at gå sin vej og skifte selskab? Nej. Forsikring er lavinteresseområde hos danskerne, der ikke undersøger deres muligheder i så høj grad, som de rationelt burde, og dermed er mobiliteten forholdsvis lav. Samtidig konkluderer forsikringsselskaberne som en tommelfingerregel, at de kunder, der er nemme at lokke til, er nemme at lokke væk igen af konkurrenterne. Derfor har forsikringsselskaberne større og større fokus på at fastholde eksisterende lønsomme kunder i stedet for at jagte nye.

15BUSIDA-forsikring.jpg

Trues selskaberne af indblanding fra politisk hold? Ikke umiddelbart. Den ansvarlige minister, erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S), forholdte sig for blot en uge siden til problemstillingen, men han kom ikke med nogen konkrete advarsler.

Kan risikoen for hyppigere skybrud og voldsomme storme true selskaberne? Ikke rigtigt. Vejret er svært at spå om, men indtil videre har det ikke været et større problem, end at genforsikring har kunnet dække selskaberne godt ind og holde risikoen nede.

Er de store udenlandske forsikringsselskaber på vej ind i Danmark? Næ. Effektiv drift og den store indtjening har sat sig i form af høje aktiekurser på de danske selskaber, og det gør det for dyrt at købe sig ind. Og starter man fra bunden med et nyt selskab, har man to store udfordringer: 1. Man mangler den enorme database med viden om, hvor skaderne sker, så man kan prissætte korrekt. 2. Forsikring er baseret på tillid, og det er dyrt at skabe denne via markedsføring.

Tryg.

Vil en betydende aktør på markedet igangsætte en voldsom priskrig? Næppe. Så længe alle forsikringsselskaber lever godt af det nuværende prisniveau, hvorfor så sætte prisen ned? Måske kan det give lidt nye kunder til at starte med, men hvis de andre følger med, vil det formentlig udligne sig. Dermed vil det skade alle selskaberne i det lange løb.

Det er altså yderst svært at se, hvad der skal true forsikringsselskaberne. Onsdag kommer Tryg som den første af selskaberne med regnskab for første kvartal i år, og her vil vi ganske sikkert se, at den gyldne forretning er fortsat ind i det nye år.

12busalkamand2.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen