Berlingske Business

Forsikringsselskaber på vej mod rekordindtjening

skybrud
Vejrligsskader kan koste forsikringsselskaberne dyrt, som her skybruddet i 2011. Foto: Bax Lindhardt

Mens forbrugerne har måttet æde en række præmiestigninger, og erstatningsudbetalingerne er faldet, skummer forsikringsselskaberne fløden og nærmer sig rekordhøj indtjening.

Det er lukrativt at drive forsikringsselskab i disse år. Forsikringspræmierne er steget over en lang periode, og holdt op mod faldende erstatningsudbetalinger til kunderne giver det bugnende overskud i forsikringsselskaberne.

Eksempelvis er udbetalingerne til erstatning over de seneste 12 måneder faldet 1,1 mia. kr. hos landets største forsikringsselskab, Tryg, mens bruttopræmieindtægterne blot er faldet omkring 130 mio. kr. Det har givet et overskud i årets første ni måneder på 1,8 mia. kr.

Mads Sixhøj

Andre forsikringsgiganter som Topdanmark og Alm. Brand har også fremlagt store overskud igennem flere år, og Søren Boe Mortensen, adm. direktør i Alm. Brand, erkender, at de seneste års milde vejr har gjort det særligt gavnligt for forsikringsbranchen.

»Det er klart, at samlet set er indtjeningsbilledet fornuftigt, og der skal man bare også huske, at hvis man ser på 2012 og 2013, så var 2012 jo dejligt uden vejrligsskader, og 2013 har været det i de første ni måneder, og det har været med til at give nogle rigtigt flotte resultater,« siger han og tilføjer, at man bliver nødt til at kigge over en længere periode, hvor der vil komme vejrligsskader:

»Vi ved jo, hvordan juli 2011 så ud (skybrud i København, red.), og nu har vi set 28. oktober (stormen, red.), hvad det koster, så vi må konstatere, at i denne sektor er det nødvendigt at vurdere resultaterne over en længere periode.«

Bag de store overskud ligger en længere periode med store prisstigninger til kunderne. Mens forbrugerpriserne er steget 30 pct. siden årtusindeskiftet, er priserne på forsikring steget med 56 pct., viser tal fra Danmarks Statistik.

stormskade

Ifølge Forbrugerrådet lukrerer forsikringsselskaberne på, at kunderne ikke gider bruge tid på at finde billigere forsikringer.

»Når vi laver prissammenligninger på standardprodukter som en indboforsikring hos forsikringsselskaberne, kan der være forskel på flere tusinde kroner, og der må man sige, at hvis konkurrencen virkede, så ville priserne nok ligne hinanden lidt mere, sådan at der ville være tryk på priserne i de forskellige selskaber. Her ser det ud som om, forsikringsselskaberne nyder godt af, at forbrugerne ikke skifter så ofte,« siger Mads Mølgaard Braüner, jurist hos Forbrugerrådet.

Selv med udgifterne til oktoberstormen er forsikringsselskaberne på vej mod det rekordhøje indtjeningsniveau, som de havde inden krisen. På trods af stormen har Topdanmark endda opjusteret forventningerne til årets resultat.

 Codan på Frederiksberg til Premium

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen