Berlingske Business

Flere forsikrer sig mod arbejdsløshed

RB PLUS DA i frontalopgør med sociale ydelser
Foto: Thomas Lekfeldt/Scanpix 2015 Foto:

Omkring 200.000 danskere har sørget for at forsikre sig i tilfælde af arbejdsløshed. Det skyldes først og fremmest billige forsikringer, men beskårede dagpenge er også en del af forklaringen.

Et kraftigt stigende antal danskere køber private lønforsikringer for at sikre sig i tilfælde af, de skulle blive ramt af arbejdsløshed, skriver Politiken.

Fra 2011 til 2014 er antallet af danskere med en lønforsikring steget fra godt 80.000 til et sted mellem 180.000 og 200.000, oplyser brancheforeningen Forsikring og Pension.

31busnavneJesper Mortensen.jpg

»Vi mangler de sidste indberetninger for at kunne sætte et præcist tal på udviklingen, men der er ingen tvivl om retningen; siden 2011 har vi set mere end en fordobling i antallet af lønforsikrede danskere,« siger Jan V. Hansen, som er underdirektør i Forsikring & Pension.

Ifølge Politiken skyldes den markante stigning, at fagforbund som blandt andet Socialpædagogernes Landsforbund, HK/Kommunal og HK/Stat i samarbejde med det fagforeningsejede forsikringsselskab Alka har udviklet en billig forsikring, der typisk ikke koster medlemmerne mere end 50 kroner om måneden.

Derudover er det frygten for, at privatøkonomien vil kollapse, hvis man mister jobbet, der har fået flere til at tegne forsikring. Flere undersøgelser viser ifølge Politiken, at dagpengene år for år dækker en mindre del af det løntab, man vil opleve, hvis man bliver fyret, hvilket også er en medvirkende årsag til, at flere forsikrer sig mod ledighed, skriver avisen.

Trygforsikring

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen