Berlingske Business
17:04

Der er dækket op til forsikringskrig om bilejerne

biler
»Bilforsikringer er efter min opfattelse et af de områder, hvor der har været mindst konkurrence og derfor de højeste præmier i forhold til, hvad selskaberne egentlig tjener,« siger Allan Skytte Christensen. Foto:

De gode forsikringstilbud vil stå i kø til bilejerne i 2017. Det er forventningen i bl.a. bilisternes interesseorganisation FDM, skriver Finans.

»Vi oplever, at priserne på bilforsikringer er faldet, og konkurrencen er øget,« siger Allan Skytte Christensen, forbrugerøkonom i FDM.

Topdanmark, der sammen med Tryg sidder på godt 36 pct. af bilmarkedet, kalder allerede konkurrencen for intens.

»Men bilforsikring er stadig et lønsomt produkt. Derfor vil konkurrencen også fortsætte«, siger Topdanmark-topchef Christian Sagild til Finans.

Business people negotiating a contract


At bilforsikringer er en god forretning for landets forsikringsselskaber, understreges af tal fra brancheorganisationen Forsikring & Pension.

Alene sidste år løb selskabernes bruttoindtægter fra motorkøretøjsforsikringer op i 12,6 mia. kr. Efter udbetaling af erstatninger gav det selskaberne knap 3,4 mia. kr. til bl.a. administration, genforsikring, rabatter og ikke mindst indtjening, og dermed endte bilforsikringer som branchens indtjeningsmæssige topscorer i 2015.

Købstædernes Forsikring tøver da heller ikke med at slå fast, at der er dækket op til krig om bilkunderne.

»Der er hård konkurrence på markedet,« siger direktør Morten Jepsen, der er en del af den daglige ledelse i Købstædernes Forsikring.

VOLVO/LIN


Selskabet har netop varslet et prishop på 4,2 pct. på alle privatforsikringer. Undtaget er bilforsikringerne, fordi indtjeningen her er bedre end for resten af privatforsikringerne, lyder forklaringen.
Af samme grund mener FDM, at der er masser af plads til yderligere prisfald.

»Bilforsikringer er efter min opfattelse et af de områder, hvor der har været mindst konkurrence og derfor de højeste præmier i forhold til, hvad selskaberne egentlig tjener,« siger Allan Skytte Christensen.

Priskrig eller ej, så tror Mikkel Emil Jensen, aktieanalytiker og forsikringsekspert i Sydbank, ikke på åben krig mellem markedets to frontløbere.

»Det sidste Tryg og Topdanmark ønsker er at havne i priskrig med hinanden, fordi det vil ødelægge begge selskabers indtjening«, siger Mikkel Emil Jensen.

pix-Google-bil

De seneste 10 år har forsikringsselskaberne modtaget 140,4 mia. kr. fra danske bilejere, mens der er udbetalt 96,6 mia. kr. i erstatninger.

Rapport: Motorveje giver ingen vækst til yderområder Regeringe

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen