Berlingske Business

De små forsikringsselskaber er mest gavmilde

15BUSIDA-forsikring.jpg
IDA Forsikring med direktør Nils Holm Jørgensen i spidsen, er blandt de foreningsbaserede forsikringsselskaber, hvor man har valgt at sætte priserne ned til fordel for kunderne. Det sker på baggrund af færre skader og at skaderne har været billigere at erstatte. Foto: Jens Astrup

Mens de største forsikringsselskaber tjener masser af penge og fortsat afviser generelle prisnedsættelser til kunderne, sender medlemsbaserede forsikringsudbydere millioner af kroner retur til kunderne og nedsætter priserne kraftigt år for år.

De seneste par år har vist et klart billede; Det danske forsikringsmarked er et guldæg, hvor alle de etablerede forsikringsudbydere tjener rigtig gode penge. Den store indtjening sker blandt andet på basis af en tendens med færre og mindre skader end normalt, men forsikringsudbyderne er uenige om, hvorvidt tendensen er varig eller ej. Og det afspejler sig i, hvad de forskellige forsikringsudbydere bruger de enorme overskud til.

For mens de største forsikringsselskaber såsom Tryg og Topdanmark udbetaler milliarder af kroner i udbytte til aktionærerne og samtidig afviser generelle prisnedsættelser til kunderne, får kunderne i de gensidige selskaber og hos de foreningsbaserede udbydere større gavn af overskuddet. Således ser de millioner af forsikringskroner komme retur – samtidig med at priserne sættes markant ned.

Sixhøj

Eksempelvis har det foreningsbaserede IDA Forsikring, der udbyder forsikringer til ingeniørforeningens medlemmer, sat priserne kraftigt ned.

Det er sket, eftersom IDA Forsikring vurderer, at de seneste års tendenser med færre og mindre skader er kommet for at blive – mens de store selskaber flere gange har betvivlet netop dette og benyttet det som et argument for at holde priserne oppe.

»Der er færre skader, og den gennemsnitlige skade er billigere at erstatte, og det slår jo igennem på vores combined ratio (nøgletal, der viser udgifter i forhold til indtjening, red.). Og når vi kan se, at året slutter med en bedre combined ratio, så går bestyrelsen i arbejdstøjet med det samme og siger; hvis det er en varig nedgang – og det har vi kunnet se i flere omgange, at det er – så må det have en konsekvens,« siger Nils Holm Jørgensen, direktør i IDA Forsikring. Og konsekvensen er lavere forsikringspriser.

»Vi nedsatte priserne på bilforsikringerne med 15 pct. i 2013 og 15 pct. igen i 2014 på baggrund af to gode år i 2012 og 2013, og jeg kan bare sige, at 2014 også har været et rigtig godt forsikringsår,« siger Nils Holm Jørgensen og antyder dermed yderligere prisnedsættelser.

billede LB Forsikrings adm. direktør, Anne Mette Toftegaard.

Også det medlemsejede selskab LB Forsikring, der dækker over Lærerstandens Brandforsikring, Runa Forsikring, Bauta Forsikring og FDM Forsikring, har for nylig sendt et rekordstort beløb på 153 mio. kr. tilbage i overskudsdeling til medlemmerne, samtidig med at selskabet nedsætter prisen på husforsikringer med 13 pct.

»Vi har haft gode erstatningsprocenter i en periode, og så er det jo en del af vores forretningsmodel, at så skal priserne sættes ned, så vi har de rigtige priser,« siger Anne Mette Toftegaard, adm. direktør i LB Forsikring.

Også hun vurderer, at den seneste tendens med færre skader er varig. Ellers havde LB Forsikring ikke valgt at sætte priserne ned.

»Vi kan jo ikke bare sætte priserne ned, for så at sætte dem op igen året efter. Det er jo ikke særlig seriøst. Så selvfølgelig skal vi sikre os, at vi synes, at det er en tendens, vi ser, der fortsætter. Og i de år, det ikke kan lade sig gøre at sætte priserne ned, er vi glade for, at medlemmerne kan få penge tilbage i overskudsdeling,« siger Anne Mette Toftegaard.

Hos IDA Forsikring kan de holde priserne nede, blandt andet fordi foreningen ikke har så mange udgifter til skader, til sælgere og til administration, som de større selskaber typisk har, siger Nils Holm Jørgensen. Og så er foreningen til for medlemmernes skyld.

»Vi skal jo først og fremmest ikke præstere et afkast til nogle ejere. Der er ikke krav om et overskud, og vi har en kapitalbase, der gør, at vi har frihed. Når vi kan se, at fremtidsudsigterne er gode, så bliver det omsat til lavere priser til vores medlemmer,« siger han.

Codaaang

At være kunde i medlemsbaserede selskaber som LB Forsikring og IDA Forsikring kræver, at man tilhører en bestemt faglig gruppe. Ifølge Nils Holm Jørgensen burde det dog være muligt for hovedparten af de danske forsikringskunder at finde en forening, som de kan blive medlem af, og som tilbyder forsikringsfordele.

»Det interessante er jo, at de fleste mennesker i Danmark kan melde sig ind hos en eller anden forening eller organisation, der giver dem nogle fordele på forsikringsområdet,« siger han. Det gælder eksempelvis en lang række fagforeninger og fagorganisationer, samt interesseorganisationer som Diabetesforeningen, FDM og Ældresagen.

Det lukrative forsikringsmarked har tidligere fanget Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens øjne, da styrelsen kritiserede forsikringssektoren for manglende konkurrence. Efterfølgende bestilte brancheorganisationen Forsikring & Pension en analyse fra konsulenthuset Copenhagen Economics, og deres rapport viste, at der var flere tegn på effektiv konkurrence.

forsikring

Konsulenthuset hæftede sig blandt andet ved, at forsikringsselskabernes erstatningsprocent i årene 2006-2011 var stigende. Altså at kunderne fik mere i erstatning pr. betalt forsikringskrone. Som Berlingske Business beskrev i en artikel i marts, har erstatningsudbetalingerne dog siden været generelt faldende. For blot en uge siden svarede erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) på et spørgsmål om konkurrenceforholdene på forsikringsmarkedet stillet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget i Folketinget. Her henviste han netop til artiklen i Berlingske Business om erstatningsudgifterne.

»Artiklen i Berlingske Business fra den 9. marts 2015 illustrerer en udvikling, som skal følges nøje,« lød det fra Henrik Sass Larsen.

Han havde dog ikke de store advarsler fremme i øvrigt, men hæftede sig i stedet ved, at gennemsigtighed i sektoren er vigtigt, hvilket sektoren delvis havde bidraget til, ligesom han opfordrede forsikringskunderne til selv at gøre noget aktivt for at få lavere forsikringspriser.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen