Berlingske Business

Danskerne skifter forsikringsselskab som aldrig før

xx
Selvom de fleste kunder er tilfredse med deres forsikringsselskab, skifter de som aldrig før. Foto:

I 2013 havde hver femte forsikringskunde været i sit selskab mindre end fire år. I dag er tallet vokset til 35 pct. Forbrugerrådet Tænk glæder sig over danskernes stigende utroskab.

Tilfredse kunder er ingen garanti for loyale kunder. I hvert fald ikke i forsikringsbranchen, skriver Finans.

I en ny analyse giver danskerne topkarakter til landets forsikringsselskaber, når det gælder kundetilfredshed. Samlet høster branchen en score på 77,7, hvilket er en tangering af den hidtidige rekord fra 2007. Men samtidig afslører tallene, at de samme kunder skifter forsikringsselskab som aldrig før.

»Forsikringsselskaberne har helt klart nogle udfordringer. De har høj kundetilfredshed, men alligevel skifter kunder i dag oftere selskab, end hvad vi så for bare fire år siden,« siger Helene Söderberg, direktør i analyseinstituttet Epsi Rating Denmark, der står bag undersøgelsen, til Finans.

Tryg/CEO

Epsi-tallene afslører, at mens 22 pct. af danskerne i 2013 havde været kunder i deres forsikringsselskab i mindre end fire år, er tallet i dag vokset til 35 pct.

Stigningen kommer ikke bag på Jørgen Ladekjær, direktør i Vestjylland Forsikring.

»Vi mærker, at der er stor konkurrence i markedet. Det skyldes, at især de store selskaber er under pres for at skabe omsætningsvækst,« siger Jørgen Ladekjær til Finans med henvisning til forsikringskæmper som Tryg, Topdanmark, Codan og Alm. Brand.

644724364.jpg

Trods presset strømmer kunderne dog til det lille, kundeejede forsikringsselskab, der har base i Videbæk i det midtjyske.

»Vi har aldrig fået så mange nye kunder som i 2017, og vi har aldrig vinket farvel til så få,« siger Jørgen Ladekjær.

At forbrugerne for alvor har fået lyst til at gå på jagt efter et godt forsikringstilbud, glæder Lea Markersen, forsikringsjurist i Forbrugerrådet Tænk.

»Vi kan kun være glade for, at udviklingen bevæger sig i den retning. Det er positive takter,« siger Lea Markersen til Finans.

codan

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen