Berlingske Business

Danskerne får mindre ud af at forsikre sig

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg
Imens forsikringsselskaberne polstrer sig og betaler øget udbytte til aktionærerne, får kunderne færre penge tilbage i erstatning. Foto: Annelene Petersen

Kunderne får stadig mindre gavn af at forsikre sig, for forsikringsselskaberne polstrer sig eller udbetaler øget udbytte og færre erstatninger. Politikere bakker op om nye tiltag.

Kunderne får kun 66 kroner igen i form af erstatninger for hver 100 kroner, de indbetaler til deres forsikringsselskab. Det er situationen hos Alka Forsikring, der blandt de større selskaber i Danmark er dem, som p.t. giver mindst tilbage til kunderne i form af erstatninger. Resten af kundernes indbetalinger ophobes i selskabet eller udbetales til ejerne, som i Alkas tilfælde er fagbevægelsen, Arbejdernes Landsbank og et svensk forsikringsselskab.

Men Alka står ikke alene. For siden 2010 er erstatningerne faldet år for år. For landets største forsikringsselskab Tryg er erstatningsprocenten faldet fra 80 pct. i 2010 til 68 pct. sidste år, viser en opgørelse, som Berlingske Business har foretaget på baggrund af selskabernes årsrapporter. Trygs tilfælde svarer næsten nøjagtigt til den gennemsnitlige udvikling hos selskaberne.

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg

Udviklingen bekymrer Martin Nyvang, der er kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og følger området tæt.

»De tal er en af de ting, vi selv ser som indikation for, hvor hårdt selskaberne konkurrerer på prisen. Bliver erstatnings­procenterne ved med at falde, så indikerer det, at konkurrencen ikke er skarp nok. Vi tager stadig forskellige initiativer for at gøre det lettere for forbrugerne at få flere oplysninger om de forsikringer, de tegner,« siger han.

09BUSPix-forsikring.jpg

Martin Nyvang opfordrer forbrugerne til at udnytte prisguider som Comparo, Samlino og Forsikringsguiden, som har til hensigt at gøre det lettere at finde det billigste forsikringsselskab. Allerede i 2012 var styrelsen opmærksom på problemet og foreslog netop en udvikling af Forsikringsguiden til at løse problemet. Men det har altså endnu ikke vendt udviklingen.

Hos Alka vil man ikke umiddelbart sænke priserne, selv om man i gennemgangen er det selskab, som giver mindst tilbage til kunderne i erstatninger.

09BUSPix-Forsikring-stor.jpg

»Vi sørger for at have konkurrence­dygtige priser hos Alka. Så længe vi i vores egne målinger er billigere for syv ud af ti danskere, går vi ikke ud i en priskrig. Sænker det øvrige marked priserne, så følger vi med ned,« siger kommunikationsdirektør Lise Agerley, som oplyser, at man sænkede priserne på husforsikringer sidste år. Både Socialdemokraterne, Venstre og Dansk Folkeparti ser med bekymring på udviklingen, og man er lydhør over for tiltag, der kan øge konkurrencen. Erhvervs- og vækstminister Henrik Sass Larsen (S) har ikke været mulig at træffe for en kommentar til sagen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen