Berlingske Business

Danske forsikringskunder er Nordens mest tilfredse

09BUSCodan-bred.jpg
Codan har branchens laveste score både på privat og erhverv, og det skal og vil der blive ændret på, siger Mads Houe, pressechef i Codan. »Vi er ved at være på plads rent organisatorisk, så vi fremadrettet kan arbejde endnu mere målrettet med vores kundeservice og -tilfredshed,« siger han. Arkivfoto: Brian Bergmann

Der er stor kundetilfredshed i forsikringsbranchen, og de danske privatforsikringskunder er de mest tilfredse i Norden, viser ny undersøgelse. Erhvervskunderne er mindre tilfredse.

Forsikringer bliver normalt omtalt som et emne, der har meget lav interesse hos kunderne, men ikke desto mindre er forsikringskunder generelt meget tilfredse med deres forsikringsselskab.

Det viser en ny undersøgelse af kundetilfredsheden i forsikringsbranchen foretaget af EPSI Rating.

På EPSIs skala fra 0-100 ligger gennemsnittet for de undersøgte virksomheder normalt i området fra indeks 60 til 75, men de danske forsikringsselskaber scorer gennemsnitlig 77,4. Det gør samtidig de danske privatforsikringskunder til Nordens mest tilfredse.

26BUSPix-Jobcenter.jpg

Således giver de finske privatforsikringskunder deres selskaber en score på 77,2 i gennemsnit, mens de norske og svenske kunder er en del mindre tilfredse og giver deres forsikringsselskaber henholdsvis 72,1 og 71,3 i score i gennemsnit.

Skuffede erhvervskunder

Generelt er erhvervskunderne mindre tilfredse, da de ifølge Helene Söderberg, direktør i EPSI Rating Danmark, i højere grad føler sig skuffede over deres selskab.

»Der er især stor forskel mellem kundernes forventninger, og hvad de oplever, at de får. Forsikringsselskaberne lykkes ikke med at leve op til erhvervskundernes forventninger. Der er en markant forskel på dette mellem erhvervs- og privatkunderne,« siger Helene Söderberg.

sygdom

Kigger man på de enkelte forsikringsselskabers score, tegner sig samme billede som ved de seneste års målinger, hvor de mindre selskaber banker de store. Øverst med den højeste score ligger Lærerstandens Brandforsikring, hvilket selskabet har gjort de seneste fem år. Derefter kommer Bauta, FDM Forsikring og PenSam.

Ifølge undersøgelsen er de forsikringsselskaber, som får høje scorer af deres kunder, kendetegnet ved, at de har et stærkt brand blandt deres kunder, mens kunderne også oplever en højere værdi for pengene.

De store i bund

I bunden med laveste score finder man igen i år de fire største forsikringsselskaber, Tryg, Alm. Brand, Topdanmark og helt i bunden Codan.

»Codan har især en lavere score på image/brand blandt deres kunder. Og de lykkes ikke med at leve op til kundernes forventninger, og dermed giver kunderne dem også en lavere værdi for pengene,« siger Helene Söderberg.

Topfolk i rigsmandsbank afkræves 400 millioner

Ifølge EPSI har virksomheder, der scorer over 75, en stærk position blandt deres kunder, og dér ligger Codan ikke langt fra med en score på 74,2. Ikke desto mindre har Codan branchens laveste score både på privat og erhverv, og det skal og vil der blive ændret på, siger Mads Houe, pressechef i Codan.

»Vi er ikke tilfredse med vores placering, og det er på trods af den fremgang på privatområdet, vi har haft det seneste år. Men det øger bare vores motivation for at gøre det endnu bedre,« siger han.

hubbe

Han fortæller, at Codan over de seneste par år har arbejdet på at udvikle selskabets kundeservice. Det gælder bl.a. servicecentrene, hvor medarbejderne har været igennem yderligere uddannelses- og coachingforløb, mens selskabet også har ændret medarbejdernes bonusstruktur for at få en mere serviceorienteret kultur. At Codan alligevel scorer lavest, skyldes ifølge pressechefen store ændringer i selskabet.

»Det seneste års tid er vi gået fra en nordisk organisation til en dansk landebaseret organisation, så det har været et år med mange forandringer i Codan både med ændrede roller og ansvarsområder. Vi har bestræbt os på at holde fokus på kunderne, men ændringerne kan godt have betydet, at fokus måske ikke 100 pct. af tiden har været der, hvor den skulle. Min vurdering er, at vi er ved at være på plads rent organisatorisk, så vi fremadrettet kan arbejde endnu mere målrettet med vores kundeservice og -tilfredshed,« siger han.

Biluheld

Kontakten mangler

Undersøgelsen viser i øvrigt, at forsikringskunder vil have kontakt med deres forsikringsselskab, og at de, som har denne kontakt, generelt også er mere tilfredse med deres selskab. Branchen er dog kendetegnet ved lav interaktion mellem kunde og forsikringsselskab. Ifølge undersøgelsen er omkring 70 pct. af privatkunderne ikke blevet kontaktet af deres forsikringsselskab det seneste år.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen