Berlingske Business

Wonderful Copenhagen: Vi hjælper gerne med at læse besøgstallene

Modeugeaugust2013
Foto:

Vi kan ikke vurdere, om de tal, vi får, er realistiske eller ej, lyder det fra turistorganisationen Wonderful Copenhagen efter kritik af modeuge-skøn.

Wonderful Copenhagen skyder over målet, når de opgør modeugen til at være 200 til 250 mio. kroner værd i hotelovernatninger, restaurationsbesøg med mere. Sådan lyder kritikken af organisationen i dag, men topchef Lars Bernhard Jørgensen er overbevist om, at hans medarbejdere har regnet rigtigt.

- Der er to ting at sige i sagen. Først og fremmest er der et spørgsmål om, hvorvidt vi har leveret solide og troværdige beregninger om, hvad omsætning modeugen giver byen i omsætning, og det har vi. Den regnemaskine, vi bruger, den virker, siger Lars Bernhard Jørgensen og fortæller, at »regnemaskinen« er en model for turisters forbrug, som bygger på interview med turister om deres forbrug.

asdfasdf33333333333333333333333

Hvis Wonderful Copenhagens estimater om modeugens hotelovernatninger er overdrevne, så kan det kun skyldes de tal, som turistorganisationen har modtaget fra Danish Fashion Institute Eva Kruse, som står bag modeugen.

- Det råmateriale, som vi putter ind i vores regnemaskine, det er arrangørens ansvar, og når vi offentliggør vores tal, så gør vi opmærksom på, at de er baseret på tal fra den pågældende arrangør, siger Lars Bernhard Jørgensen.

Wonderful Copenhagen har i andre sammenhænge analyseret besøgstal for arrangørerne eksempelvis for Distortion, men det har man ikke gjort for Danish Fashion Institute, fordi man ikke er blevet bedt om at gøre det, forklarer Bernhard Jørgensen.

Modeugeaugust2013

Men hvis Danish Fashion Institute eller andre fortæller jer, at der kommer 35.000 tilrejsende, som vil bo på hotel under modeugen, får det så ikke jeres alarmklokke til at ringe, når I samtidig ved, at der er cirka 17.000 hotelværelser i København?

- Det er vanskelig at tænde vores alarmklokke. Vi er ikke i stand til at vurdere, om det tal er realistisk eller ej. For vi har ikke haft nogen til at stå og tælle. Det er klart, at hvis nogen kommer og siger, at der kommer en mio. gæster, så tænker vi, at der lyder overdrevet. Men som udgangspunkt forholder vi os til det, som arrangøren oplyser, siger Lars Bernhard Jørgensen og fastslår, at 35.000 ikke er et voldsomt højt tal.

- Det kan København godt rumme over en længere periode, og modeugen strækker sig jo over en hel del dage, siger Lars Bernhard Jørgensen.

asdfasdf33333333333333333333333

I Wonderful Copenhagens estimat fremgår det, at gæsterne bliver to til tre døgn.

Han fortryder ikke noget i sagen, men han vil dog nu sikre sig, at Danish Fashion Institute får et tilbud om, at Wonderful Copenhagen analyserer deres besøgstal.

DENMARK FASHION COPENHAGEN FASHION WEEK

- Hvis ikke vi allerede har tilbudt dem det, så vil vi i hvert fald nu sørge for, at de får et tilbud om, at vi analyserer tallene sammen med dem, siger topchefen fra Wonderful Copenhagen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen