Berlingske Business

Taler Søren Skou mon aktien op eller ned?

suppli

Hvad betyder en topchefs evne til at performe offentligt for et selskabs aktiekurs?

Går selskabets aktiekurs op eller ned, når chefen holder pressemøder, investordage eller på anden måde er ude og kommunikere over for aktiemarkedet, aktieanalytikere eller pressen?

Jeg stiller spørgsmålet, fordi vi fredag morgen igen får lejlighed til at stå over for en topchef – denne gang A.P. Møller - Mærsks koncerndirektør Søren Skou – og dermed se effekten af, hvad hans tur på »ølkassen« får for selskabets aktiekurs.

For det er fredag, at A.P. Møller - Mærsk afleverer et halvårsregnskab. Det er der ikke noget nyt i. Nyt er det derimod, at selskabet efterfølgende inviterer til pressemøde, hvor man vil fortælle om indholdet af regnskabet. En del ved vi allerede. Selskabet var jo ude og nedjustere forventningerne til årets resultat for få dage siden.

Og så er det, at det bliver spændende. For sidst A.P. Møller - Mærsk inviterede indenfor, var det til kapitalmarkedsdage tidligt på foråret. Her fløj man en række aktieanalytikere fra ind- og udland til Danmark. Og man inviterede pressen med til arrangementet.

Formået var at forklare i dybden, hvad man havde gang i i selskabet. Altså fortælle om transformationen i den store koncern, hvor man har solgt en stribe aktiviteter fra, og hvor brug af blockchainteknologien nu bliver et centralt omdrejningspunkt i skabelsen af et nyt lyseblåt eventyr. Man vil lave et slags transportbranchens Amazon, en handelsplatform hvor alle unødige mellemled fjernes.

Det lød spændende. Men også flyvsk. Og samme konklusion nåede investorer og analytikere til. For samtidig med, at Søren Skou stod på scenen og tegnede og fortalte, så begyndte Mærsks aktiekurs at falde. På selve dagen faldt aktien med tre procent, og dagen efter yderligere fire procent.

Jeg var selv tilstede på kapitalmarkedsdagen, og det var altså vanskeligt at forstå, hvad det egentligt var, at Søren Skou ville fortælle. Hvad det var for et budskab om et fremtidigt stærkt Mærsk, som han ønskede, der skulle stå tilbage.

Så reaktionen fra aktiemarkederne var velbegrundet, og der blev stillet spørgsmålstegn ved Søren Skous evne til at kommunikere – til at indgyde tillid til selskabets fremtid.

Man kan være af den overbevisning, at en topchef jo ikke kan være bedre end den selskabsfakta, han har at gøre med.

Den holdning deler jeg ikke. Jeg er ikke i tvivl om, at en topchef, der er dygtig til at kommunikere, evner at stille sig op på ølkassen og få sine budskaber igennem og som kan få folk med, både eksternt og internt i virksomheden, selvfølgelig er i stand til at sende en aktiekurs længere op, end en topchef, der ikke har de evner.

Og det er derfor, at det ikke bare er drillerier, når vi i pressen ser på topchefers fremtoning og evne til at få budskaberne igennem. Det har simpelthen betydning for, hvordan selskabernes og deres aktier performer.

Så jeg tror, at Søren Skou er slemt nervøs før fredagens pressemøde. Han skal brænde bedre igennem, end det lykkedes på kapitalmarkedsdagen. Også selv om alle ved, at selve indholdet i hans budskab er, at det er udfordrende tider for fragtmarkedet. At priserne på brændstof stiger. Alt det skal han hurtigt forbi. Og så ellers få sat ord på, hvad der igen skal gøre Mærsk til en succes-virksomhed.

Peter Suppli Benson er erhvervsredaktør på Berlingske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen