Berlingske Business
16:38Teva anfører fald blandt kopiselskaber

SAS vil vinde slaget i luften med komfort

Cimber
SAS bruger en halv mia. kr. på bedre kabiner på langdistanceruter. Det er selskabet nødt til, siger topchefen, der samtidig forsætter besparelserne andre steder. Foto:

SAS bruger en halv mia. kr. på bedre kabiner på langdistanceruter. Det er selskabet nødt til, siger topchefen, der samtidig forsætter besparelserne andre steder.

Passagerer, der fremover rejser med SAS, skal have en bedre oplevelse. I første omgang sætter SAS fly ind med nye kabiner på de længere ruter. En forandring, som kunderne klart har udtrykt ønske om over for topchef Rickard Gustafson.

»Vi har fået god feedback fra kunderne. De har sagt, at de kan lide at flyve med SAS, men at komforten ikke har været på niveau med den konkurrence, der findes derude. Det har vi lyttet til, og for at være det flyselskab, som vi gerne vil være, skal vi øge komforten,« siger Gustafson.

18BUSRickard-Gustafson.jpg

Fremover kan SAS-rejsende se frem til kraftigt forbedrede kabiner, når de træder ind i SAS-fly på oversøiske ruter. Forbedringerne sker på alle tre klasser Go, Plus og Business-class. Sæderne er designet til at give mere benplads, der kommer nye informationssystemer med flere film, større skærme, wifi og strømforsyning til alle pladser. På business-class bliver det mulligt at ligge helt ned at sove under turen. I første omgang bliver syv af selskabets langdistancefly opgraderet i løbet af 2015. Samtidig vil fire nyleverede fly i 2015 og 2016 få den nye kabine. Det samme sker for en række fly, som man modtager frem mod 2018.

»Det her er en investering på omkring 500 mio. svenske kr., og jeg håber, at kunderne kan lide det. Vores vurdering er, at flere vil vælge at flyve med os, og flere vil fortsætte med at flyve med os,« siger Gustafson.

Kabinefolk er rystet over SAS-udspil om Cimber 220 rengøringsfo

Det nye sats på bedre komfort sker samtidig med, at SAS skal spare 1,6 mia. kr. frem mod 2017. Men SAS er nødt til at tænke i andre baner end besparelser, siger Gustafson.

»Vi skal være offensive for at klare os i den situation, som vi er i. Vi skal spare, øge vores effektivitet, og vi skal sikre, at vi ikke taber grebet om vores kunder. Vi forsøger både at bremse og give gas,« siger Gustafson.

Den nye offensiv kommer samtidig med, at det irske lavprisselskab Ryanair er på vej til København med en række billigere tilbud på de kortere rejser. På dem vil passagererne ikke mærke de bedre kabiner. Men SAS-chefen mener, at selskabet er klar til konkurrence og alligevel tilbyder et bedre produkt.

»Vi er i en global konkurrence, og vi må møde alle konkurrenter, uanset hvad de hedder, og uanset hvor de kommer fra. Vi vil være det naturlige valg for dem, som rejser ofte. Når vi designer vores udbud efter det, kan vi konkurrere,« siger Gustafson.

Han siger, at Ryanairs ankomst endnu engang vil lægge pres på priserne i det skandinaviske flymarked.

»Det er klart, at de kommer til at sætte yderligere prispres i markedet, når de kommer ind. Det må vi forholde os til,« siger Gustafsen.

Det første fly med den nye langdistancekabine fløj af sted fra København i morges med kurs mod Newark i New York.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen