Berlingske Business

Gudsbenådet sælger skal skabe vækst i IBM Danmark

08BUSLars-Clausen.jpg
Lars Erik Clausen er nyudnævnt administrerende direktør i IBM. Foto: Liselotte Sabroe

IBM Danmarks nye topchef, Lars Erik Clausen, har arbejdet i energisektoren i hele sin karriere og senest haft en lederstilling i russiske Gazprom. IBM er især gået efter en leder med et stærkt salgsgen.

IBM Danmarks nye topchef, Lars Erik Clausen, har ry for at være en gudsbenådet sælger. En handlingens mand med stor personlig gennemslagskraft.

Det er uden tvivl evner, han får brug for i kampen for at skabe ny vækst i et presset IBM Danmark, der i mange år har kæmpet med underskud og vigende omsætning.

Som så mange andre af de traditionelt stærke spillere inden for IT-services har IBM Danmark i længere tid været presset af faldende priser og heftig konkurrence fra nye aktører med lavere omkostninger. Efter en årrække med store investeringer og afskrivninger skal mange års underskud i Danmark – med undtagelse af et spinkelt overskud i 2012 – snart vendes til overskud, og faldet i omsætningen skal stoppes. Med Lars Erik Clausen som ny mand i front har IBM valgt at satse på en leder uden erfaring fra IT-branchen, men til gengæld en mand med et ry for at være innovativ og vækstorienteret.

Lars Erik Clausen har hidtil arbejdet i energisektoren i hele sin karriere, og CVet tæller en lang række lederstillinger i Shell og DONG Energy. Senest har han i et lille år frem til efteråret 2014 stået i spidsen for russiske Gazproms gassalg i Europa. Et år, hvor arbejdsvilkårene ændrede sig markant pga. krisen mellem Rusland og Vesten.

08BUSLars-Mikkelgaard-Jense.jpg

Det var dog i Shell og DONG Energy, at Lars E. Clausen fik et ry som en stærk sælger og handlekraftig leder, der fylder meget i et rum. Som adm. direktør i Dansk Shell udviklede han bl.a. et koncept med Shell som totalleverandør af olie, gas og el til både virksomheder og private. Shell gik over til at have én samlet kontakt med kunden, og selskabet kom i perioden tættere på en lang række store kunder.

Lars E. Clausen kender samtidig spillerreglerne i store, globalt orienterede koncerner med hovedkontorer langt fra København, og i IBM har man lagt vægt på evnen til at opbygge tætte kunderelationer og tænke i nye salgskanaler frem for kendskabet til IT-branchen.

Tidligere samarbejdspartnere beskriver Lars E. Clausen som en god kommunikator, men det har han dog ikke haft lejlighed til at demonstrere over for den brede offentlighed i forbindelse med skiftet til IBM. Her har man nemlig aftalt, at Lars E. Clausen og den afgående topchef Lars Mikkelgaard-Jensen først stiller op til interview, når overgangsperioden mellem de to er overstået i slutningen af februar.

Onsdag ny chef i IBM

Afgående topchef Lars Mikkelgaard-Jensen fortsætter i IBM i en global lederrolle med base i Danmark, og han bliver samtidig bestyrelsesformand for IBM Danmark. Men det bliver Lars Erik Clausen, der efter en årrække med betydelige investeringer i bl.a. store datacentre og betydelige opkøb i det daglige skal forsøge at skabe fornyet vækst i den pressede danske IT-gigant.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen