Berlingske Business

Fusionsfeber raser i finanssektoren

Kamp mod tiden. Sparekassen Lolland forsøger for anden gang at komme af med sine dårlige lån. Også flere sparekasser forsøger at fusionere for at slippe for problemerne.

Hårdt pressede Sparekassen Lolland slås for at komme ud af sin vanskelige situation med en af landets svageste pengetanke blandt bankerne. Berlingske Business erfarer, at Spar Lolland nu for anden gang forsøger at komme af med en portefølje af lån for at reducere balancen.

Det er investeringsforeningen Maj Invest, som er hyret til at hjælpe den pressede bank, men hidtil har forhandlingerne ikke ført til noget konkret.

Sparekassen Lolland har ingen kommentarer ud over, at man fortsætter forsøgene på at skabe en langsigtet løsning. Situationen er udtryk for, at der er fuld tryk på de hemmelige forhandlinger mellem landets pengeinstitutter. Et andet eksempel er Sparekassen Faaborg, der fortsat forsøger at finde en partner blandt de større banker og sparekasser. Heller ikke her ønsker man at kommentere sagen.

Det er også meldingen fra FIH Erhvervsbank. Herfra bekræfter bestyrelsesformand Christian Dyvig, at konkrete fusionsforhandlinger om bankens jyske regionskontorer i Aalborg og Herning faldt fra hinanden i forsommeren sidste år.»Vi havde en dialog med en anden bank for knap et år siden, men vi kunne ikke blive enige om fusionen, så vi besluttede at lukke de to kontorer i stedet for,« lyder det fra Christian Dyvig, som fortsat gerne vil i forhandlinger med fusionssultne banker.

I Sydbank er aktieanalysechefen ikke i tvivl om, at 2013 vil byde på en række fusioner i banksektoren.»Billedet vil være det samme som i 2012. Der vil være flere mindre aktører, som finder sammen. De er presset af ny regulering, som skal indføres,« lyder det fra Bjørn Schwarz, der heller ikke vil udelukke flere bankkrak.Også Jyske Banks topchef, Anders Dam, er fortsat på udkig efter opkøb og fusioner med mindre banker.

Berlingske Business tager i dag temperaturen på banksektoren, der ser ud til at klare sig bedre i 2013, men som fortsat risikerer endnu et tilbageslag, hvis landets økonomi udvikler sig svagere end ventet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen