Berlingske Business
10:08Handelsbanken hæver Novo-kursmål forud for stor eksamen

Australien vinder international vækstkonkurrence

Pix-eoy
Fejring i Monaco. EY-partner Søren Smedegaard Hvid og vinderen af den danske del af konkurrencen, Michael Mortensen.

Lørdag aften kulminerede årets finale i konkurrencen EY World Entrepreneur of the Year. Årets vækstvinder blev den innovative legetøjsproducent Moose Enterprise fra Australien.


MONACO: Efter fire dages optakt blev vinderen af årets finale i vækstdysten EY World Entrepreneur of the Year endelig fundet og navnet offentliggjort. Det blev den australske legetøjsproducent Moose Enterprise, der løb med sejren i konkurrencen.

Finalen fandt sted lørdag aften i velhaver-enklaven Monacos pompøse eventcenter Salle des Palmiers. Her kunne de omtrent 1.000 deltagere, som i høj grad bestod af erhvervsspidser fra alle hjørner af kloden, under fejende spotlights, guld og glimmer opleve det, der bliver kaldt erhvervslivets Oscar-uddeling.

Sammenligningen med Hollywood-prisuddelingen er ingen tilfældighed. Videoklip, takketaler, smokinger, balkjoler, knus og kram er en central del af det pompøse arrangement. EY World Entrepreneur of the Year handler om at fejre de erhvervsfolk, der formår at skabe succes, overskud og arbejdspladser.

Fra scenen lørdag aften var det da også en tydeligt berørt topchef Manny Stul fra vindervirksomheden Moose Enterprise, som stillede sig og modtog prisen. Han fortalte om den enorme turnaround, han gennemførte i virksomheden, og som ændrede den fra at være konkurstruet i 2000, da han købte den, til den globale storspiller, som den i dag er.

”Jeg har altid været konkurrencemindet. Jeg har altid ville vinde, selv om andre forsøgte at tale mig ned, hvilket jeg oplevede i de vanskelige år med Moose Enterprise. Alle tror, vi bare er en legetøjsproducent, men så enkelt er det sjældent i erhvervslivet i dag. Vi er et udviklingsselskab, vi er en innovativ hub. Det er folk ved at få øjnene op for. Derfor er det en ære at modtage prisen,” sagde han fra scenen akkompagneret af klapsalver.

Det var 16. gang, at finalen i den internationale vækstdyst løb af stablen. Konkurrencen startede oprindeligt i 1986 i USA, men den har nu udviklet sig til en stor, international konkurrence. I år deltog virksomheder fra 50 lande. Det drejede sig om alt fra mindre tech-virksomheder til store, etablerede koncerner.

Vinderen blev som sædvanlig ikke fundet ud fra en fast model, som kan sættes i et regneark. I stedet fokuserede juryen på emner som entreprenant ånd, strategisk ledelse og innovation. Juryen bestod hovedsageligt af tidligere konkurrencevindere, og arrangøren i form af revisionshuset EY havde traditionen tro ikke jurymedlemmer i årets finale.

Årets danske deltager var Michael Mortensen, der står bag virksomheden Casa A/S. Virksomheden og manden bag har imponeret ved at skabe innovation og nye koncepter inden for husbyggeriet. Han har på en årrække skabt en vækstvirksomhed, som har formået at skabe fornyet konkurrence i branchen.

Michael Mortensen har siden den danske kåring i november solgt majoriteten af Casa A/S til en kapitalfond og barsler nu med nye projekter inden for byggeriet. Han sidder dog stadig i chefstolen i livsværket Casa A/S.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen