Berlingske Business
13:30Parkering i København kan blive billigere

Walmart lægger Mærsk og Arla under luppen

Walmart lægger Mærsk og Arla under luppen - 1

100.000 leverandører til den verdensomspændende amerikanske detail-kæde Walmart skal nu underkastes grundige bæredygtighedskrav. Det vil blandt andet involvere Mærsk og Arla Foods.

I en af de største kampagner for bæredygtighed i dagligvarebranchen hidtil vil 100.000 leverandører til den amerikanske detailkæde Walmart nu blive pålagt at bevise deres grønne bedrifter. Det skriver hjemmesiden Foodproductiondaily.com.

Målet med Walmarts nye krav om bæredygtighedsmærkning af samtlige leverandører er, at man i koncernes butikker skal blive i stand til at vise kunderne, præcist, hvor grønt og bæredygtig et givent produkt er. I følge Walmarts adm. direktør Mike Duke vil det gøre kædens leverandørkæde "mere gennemskuelig".

Mærsk og Arla under luppen
Som verdens største aktør inden for detail-handel er Walmarts indflydelse på blandt andet fødevareleverandører ganske stor. Walmart forsøger da heller ikke at skjule, at de vil ligge pres på leverandører, der viser sig at have problemer med at bevise deres bæredygtighed.

Walmark bekræfter også, at leverandører, der nægter at oplyse den nødvendige data om deres grønne indsats, vil blive fravalgt til fordel for andre.

Blandt andet de danske virksomheder Arla Foods og A. P. Møller Mærsk er leverandører til Walmart, og vil derfor blive blandt de selskaber, der skal bevise deres grønne profil.

Bæredygtighedskravene vil omfatte fire områder: Energi og klima, materieludnyttelse, påvirkning af naturressourcer og HR.

Walmarts sorte samvittighed
De nye bæredygtighedskrav skal sandsynligvis hjælpe til at pynte på Walmarts eget image. Walmart selv har nemlig ikke det bedste ry, når det kommer til det grønne områder. Den schweiziske vagthunds-organisation REPRISK udnævnet i juli 2008 Wal-Mart til at være verdens mindst samvittighedsfulde selskab. REPRIS beskyldte blandt andet Walmart for at bryde de internationale konventioner om menneskerettigheder og landbrugsstandarder.

REPRISKs index rangerer 0 som minimum til 100 som værst. Længst fremme i syndfloden flyder Wal-Mart med indextal 69 foran en række kontroversielle selskaber som Chevron og ExxonMobil og europæiske British Petroleum, Shell og E.ON.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen