Berlingske Business

Vitamin-cola fjernes fra hylderne

Har du lyst til at smage den nye vitamin-cola, kan det godt blive svært at finde den ude i butikkerne.

I dag har både Dansk Supermarked og Coop besluttet at trække produktet væk fra hylderne.

"Hvis vi har købt det hjem og det står i butikkerne, så må vi ophøre med det," siger Fødevarepolitisk direktør i Coop, Mogens Werge, til P3Nyheder.

Det er ikke ansvarligt at sælge colaen til for eksempel børn, der vil tro, at colaen er sund.

"De kan blive vildledt til at tro, at det er et sundere produkt, end det er," siger Mogens Werge.

I Dansk Supermarked henviser man til den såkaldte 13-punktplan, der blev indgået af alle supermarkeder og butikker i Danmark for at undgå fedme hos børn.

De mener, at vitaminsodavanden klart overskrider planen, som forbyder butikkerne at sælge slik beriget med vitaminer. Coca Cola Light Plus hører til den gruppe, siger Informationschef Erik Eisenberg til P3Nyheder.

Colaen hører ind under den gruppe af fødevarer som er usunde, som er målrettet mod børn og som vi derfor vil afstå fra at sælge, hvis de er kunstigt beriget med vitaminer.

Men i de butikker, hvor colaen alligevel bliver solgt - bliver de ikke revet ned fra hylderne. Tvært imod, vurderer kontorchef i Fødevarestyrelsen Else Molander:

"Jeg tror ikke såmænd ikke de (red: forbrugerne) er så positive overfor læskedrikke med vitaminer, for der er jo ingen grund til det," siger Else Molander til P3Nyheder. "For vi er generelt ikke begejstrede for usunde produkter tilsat vitaminer," fortæller hun.

"I Danmark er vi jo meget skeptiske overfor berigede produkter. Især fordi vi har haft den her opfattelse af, at det er ikke nødvendigt, og slet ikke i søde produkter," siger Else Molander.

Synd for kunderne
I Coca Cola Norden forstår kommunikationsdirektør, Michael Bunde Nielsen ikke supermarkedskædernes anklager.

"Der er jo ikke noget i vores kommunikation, der fremstiller colaerne som særligt sunde. Men netop fordi, det er et lightprodukt uden sukker, kan vi ikke se, hvordan det kan være i strid med branchens 13-punktsplan for at undgå fedme," siger han til P3Nyheder.

Han understreger, at det selvfølgelig er supermarkedernes eget valg, om de vil sælge colaen, men synes, at det er ærgerligt, at folk ikke får muligheden for at smage colaen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen