Berlingske Business

Virksomheder har mistet millioner på fedtafgift

Fedtafgiften har ikke bare være stort set uden sundhedseffekt. Den har også været omkostningsfuld for danske virksomheder, fordi administrationen i forbindelse med afgiften har været besværlig.

Den afgift på fedt, som står til at ryge ud i den nye finanslov, har været en dyr omgang for virksomheder. Både i kroner og i ører, men også forspildte chancer. Det skriver epn.dk.

Vurderingen kommer fra det danske erhvervsliv.

For detailhandels- og engrosmedlemmer hos Dansk Erhverv har det betydet ekstra omkostninger på 200 millioner kroner for at administrere afgiften. Det svarer til 1.636 kroner pr. ansat.

- Afgiften har været et dyrt bekendtskab. Virksomhederne er blevet påført en masse arbejde for at administrere den, forklare den til kunder og underleverandører og indføre nye it-systemer. Bøvlet er det eneste, der er kommet ud af det, for virksomhederne kunne ikke spore en ændring til et sundere forbrug, forklarer fødevarepolitisk chef i Dansk Erhverv, Lotte Engbæk Larsen, til epn.dk.

Ud over besværet og merudgifterne har det også kostet for de store danske fødevareproducenter under erhvervsorganisationen DI. Hver gang afgiften har skaffet 100 kroner til statskassen, har det kostet virksomhederne 10 kroner. Det viser beregninger fra DI. I alt drejer det sig om 50 millioner kroner.

- Den er en voldsom administrativ belastning for virksomhederne, fordi den er svær at administrere. Mange steder blev man nødt til at gå over til manuelle systemer, fordi fedtafgiften ikke passede med de SAP-systemer, som mange kører med, lyder det fra branchedirektør Ole Linnet Juul fra DI Fødevare til epn.dk.

Administrationsproblemer har ført til, at udvikling af nye produkter og forretningsmuligheder er blevet nedprioriteret. Således er vurderingen fra flere end hver tredje virksomhed, at ressourcerne brugt på fedtafgiften har været så omkostningsfuld, at der ikke har været tid nok til den innovation og forretningsudvikling, som var planlagt. Det viser en undersøgelse fra DE.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen