Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Vild uenighed om priser på fødevarer

Vild uenighed om priser på fødevarer - 1
De største prisstigninger finder man på smør, som nu koster hele 21 procent mere end sidste sommer. Men også franskbrød, rugbrød og økologisk mælk er steget langt mere i pris end andre varer. Foto:

Prisen på en række af de mest almindelige fødevarer er steget betydeligt på det sidste. Også selv om råvarepriserne er faldet. Det påviser Konkurrencestyrelsen. Men butikker og producenter afviser det hele. »Det er ikke os, der tager for høje priser,« siger de alle.

Prisen på mælk, smør og brød nede i supermarkedet er skudt hastigt i vejret herhjemme siden sidste sommer. Det er sket, selv om mange råvarer er faldet betydeligt i pris. Særlig voldsom er udviklingen på smør, som nu koster hele 21 procent mere end sidste sommer. Men også franskbrød, rugbrød og økologisk mælk er steget langt mere i pris end andre varer. Det skyldes, at især mejerier og supermarkeder tager højere avancer end før og tjener flere penge, viser en ny undersøgelse fra Konkurrencestyrelsen.

Direktør Agnete Gersing fra Konkurrencestyrelsen siger direkte, at den seneste tids fald i råvareprisen på mælk og korn ikke er kommet forbrugerne til gavn, og at der er brug for en mere hård konkurrence.

Men det afviser både de store producenter af fødevarer og flere af de førende danske supermarkeder. Direktør Lars Aagaard for Arla Foods siger således, at prisen på mælk er raslet ned siden marts, hvor Konkurrencestyrelsen sluttede deres undersøgelser.

»Så mælk sælges lige nu til historisk lave priser. Man kan købe en liter i supermarkedet for 3,5 kroner inklusive moms. Priserne er så lave, at det giver anledning til bekymring og presser producenterne af mælk helt i knæ,« siger Lars Aagaard.

Han tilføjer, at »der har været en periode, hvor avancerne var højere end nu, og indtjeningen var bedre, men sådan er det ikke mere.

Betaler for kvalitet
Når det kommer til smør, afviser Lars Aagaard også, at Arla Foods skulle have sænket prisen mere i Storbritannien, hvor konkurrencen skulle være hårdere end herhjemme, sådan som Konkurrencestyrelsen påviser.

»Kigger man på Kærgården, har prisudviklingen i Danmark og Storbritannien været helt identisk. Så vi kan ikke bekræfte konklusionen fra Konkurrencestyrelsen, der tager udgangspunkt i et gennemsnit af smørprodukter. Både Kærgården og Lurpak er mærkevarer med en smag og kvalitet, der er efterspurgt hos forbrugerne, og som de er villige til at betale mere for,« siger Lars Aagaard.

»Det er ikke os«
Informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra Coop, der omfatter blandt andet Super Brugsen, Kvickly, Irma og Fakta, afviser også pure, at de skulle tjene mere på at sælge fødevarer end før.

»Avancen hos os er uændret. Det er ikke os, der har sat priserne op. Det har vi også oplyst til Konkurrencestyrelsen,« siger Jens Juul Nielsen.

Også indkøbsdirektør Claus Ravnsbo fra Dansk Supermarked, der ejer Netto, Bilka og Føtex, siger, at virkeligheden har overhalet konklusionen fra Konkurrencestyrelsen.

»For siden marts er prisen på mælk faldet betydeligt. Jeg tør ikke lægge hovedet på blokken og sige, at vi lige nu har de laveste priser nogensinde. Men det er tæt på. En liter økologisk skummetmælk kan købes for 4,95 kroner, og billigmælk koster 3,5 kroner for én liter.«

Når det gælder prisudviklingen på smør, mener Claus Ravnsbo, at det især er mejerierne og ikke detailhandlen, der har sat priserne op.

»Så generelt oplever vi, at konkurrencen på både normal- og tilbudspriser er øget, og priserne er faldet,« siger Claus Ravnsbo.

Agnete Gersing siger dog hertil, at da prisen på råvarer steg sidste år, var både butikker og producenter lynhurtige til at sende regningen videre til forbrugerne. Nu går det betydeligt langsommere, med at få priserne sat ned, når råvarepriserne falder igen.

»Men det er da positivt, hvis der sker noget nu. Det har vi bare endnu ikke sikre tal for.«

De store dominerer
Agnete Gersing tilføjer, at hun fortsat har den opfattelse, at der er brug for mere konkurrence.

»De steder, hvor priserne ikke falder så meget, som de burde, er således områder præget af nogle få virksomheder, der dominerer markedet. Det gælder for mejerier. Det gælder også for producenter af brød og mel, der er har et par store spillere. Også når det kommer til supermarkeder, er der relativt få aktører herhjemme,« siger Agnete Gersing.

Nogle påstår, at de højere priser på danske fødevarer hænger sammen med, at de har en bedre kvalitet. Men også det afviser Agnete Gersing. Det er nemlig langtfra sikkert, at en forskel i pris også afspejler forskelle i kvalitet. Det vil kun være tilfældet på et marked, der fungerer fuldkommen perfekt, men i virkeligheden er det ofte uhyre svært at afgøre, om den ene vare er bedre end den anden.

Konkurrencestyrelsen har ikke kunnet finde eksempler på, at konkurrenceloven er blevet overtrådt og fødevareproducenter eller supermarkeder skulle have aftalt priser indbyrdes. Alligevel mener Agnete Gersing, at deres undersøgelser er nyttige og er med til at sætte fokus på et vigtigt område. Det gør nemlig forbrugerne mere opmærksomme på, om de betaler for meget for en vare, eller om de med fordel kunne købe én, der er billigere andet sted.

Samlet set koster den svage konkurrence i Danmark, der også gør sig gældende på andre områder end fødevarer, hver eneste dansker 9.000 kroner årligt. Det svarer til 36.000 kroner for en familie med fire personer, viser Konkurrencestyrelsens seneste undersøgelser.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen