Berlingske Business

Vi køber økologi som aldrig før

dd
Coop's Food-direktør Jens Visholm med økologiske varer i Brugsen. Sted: SuperBrugsen, Nordre Frihavnsgade, København Ø. Foto:

Salget af økologiske fødevarer sætter ny rekord. Øko-salget i den danske dagligvarehandel rundede seks milliarder kroner sidste år. Det er især salget af økologisk kød, der er steget.

De seneste ti år er der sket en tredobling af salget af økologiske fødevarer i Danmark.

Dermed blev der sidste år kørt økologiske gulerødder, svinekoteletter og yoghurter gennem kasseapparatet for 6,2 milliarder kroner, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det er en stigning på seks procent i forhold til året før.

Tendensen er klar, siger Henrik Hindborg, der er markedschef i Økologisk Landsforening:

»Danskerne vil have endnu flere varer, som tager særligt hensyn til dyrevelfærden og er produceret uden brug af kemi. Danskerne har for alvor taget økologi til sig, og næsten halvdelen køber i dag øko-varer hver eneste uge,« siger han i en skriftlig kommentar.

Med fødevareminister Dan Jørgensen

Salget af økologisk kød er steget med 21 procent, mens salget af økologisk frugt steg med 19 procent. Det er noget, der kalder det helt store smil frem hos fødevareminister Dan Jørgensen (S).

»Regeringen tror og satser på økologi. Derfor støtter vi hvert år økologien med cirka 400 millioner kroner, så vi kan nå verdens mest ambitiøse økologimålsætning om at fordoble det økologiske areal i 2020,« siger ministeren.

13BUSdejlig-gris-OEkologi.jpg

Han forklarer stigningen med, at økologi er blevet billigere i butikkerne, ligesom danskerne ifølge fødevareministeren tænker mere over, »hvilket liv vores koteletter har levet, og at vi ikke vil have pesticidrester i vandhanen«.

Samme forklaring lyder fra direktør Jens Visholm, fra Coop. Han forventer, at salget af økologiske varer vil fortsætte med at stige.

»Vi har aldrig solgt så meget økologi, som vi har gjort de første knap fire måneder i år. Kunderne har kvitteret for de prisnedsættelser, vi har lavet, ved samlet set at lægge 20 procent flere økologiske varer i indkøbskurven,« siger han og tilføjer, at økologi ikke længere kun er et storbyfænomen.

Landbrug & Fødevarer forventer også, at stigningen fortsætter:

»Vi tror på, at efterspørgslen vil forsætte med at stige og forventer en stigning i salget af økologiske varer på fem-ti procent i 2015,« siger økologichef Kirsten Lund Jensen.

Pix-Irma

Hos Nykredit hæfter forbrugerøkonom Johan Juul-Jensen sig ved, at øko-salget også steg under finanskrisen.

»Mange forbrugere går bevidst efter økologi eller specialvarer på visse områder og vælger samtidig discount på andre områder, måske for at få husholdningsregnskabet til at balancere. På den måde passer discount og specialvarer fint sammen. De penge. vi sparer på discount. giver os mulighed for at betale mere for andre varer, uden at den samlede kassebon bliver højere,« siger han i en pressemeddelelse.

I år er det 25 år siden, det røde Ø-mærke kom på butikshylderne. Mærket garanterer som bekendt for, at varen er statskontrolleret økologisk.

Pix-netto

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen