Berlingske Business

Vi kan snart ikke drikke og spise mere økologisk mælk og flere æg

Arla slår sig sammen med egyptisk mejerigigant
Danmarks Statistiks seneste offentliggjorte tal for økoeksporten er for året 2015. Her tegnede Tyskland og Sverige sig for henhenholdsvis 38 procent og 20 procent af den danske økoeksport. I Kina og Mellemøsten bliver der ligeledes købt en del danske økovarer. Foto:

Den danske produktion af økologisk mælk og æg er så højt, at danske forbrugere snart ikke kan drikke og spise mere af den slags, vurderer ekspert. Han venter en kraftig stigning i eksporten.

Økologiske fødevarer er big business. Og der store forventninger til dansk eksport. I hvert fald, hvis man spørger i landbrugets og fødevareindustriens talerør, Landbrug & Fødevarer.

Ifølge et foreløbig skøn, ventes eksporten i 2016 at nå op på omkring 2,3 mia. kr. Det er en stigning på 15 procent eller 300 mio. kr. mere end året før. Og i 2020, er eksporten formentlig nået op på 3,5 milliarder kr.

Det vurderer en ekspert på området, chefkonsulent Ejvind Pedersen fra Landbrug & Fødevarer. Han har lavet en prognose for udviklingen i den danske økologiske produktion af mælk, svinekød og æg for perioden 2017-20.

Danmarks Statistiks seneste offentliggjorte tal for økoeksporten er for året 2015. Her tegnede Tyskland og Sverige sig for henhenholdsvis 38 procent og 20 procent af den danske økoeksport. I Kina og Mellemøsten bliver der ligeledes købt en del danske økovarer.

Arla

Mælkeprodukter og svinekød tegnede sig for størstedelen af eksporten. Alene mejeriprodukter udgjorde mere end halvdelen af eksporten.

Ifølge chefkonsulent Ejvind Pedersens prognose vil produktionen af økologisk mælk stige fra små 500 mio. kg i 2016 til 720 mio. kg i 2020.

Han præsenterer sine tal og analyse i et oplæg i dag på en øko-kongres i Kolding, hvor 900 økologer og økologiinteresserede diskuterer den nyeste viden, forskning og markedsdata indenfor økologisk fødevareproduktion og -forbrug.

»Sidste år havde økologisk drikkemælk en markedsandel på 31 procent i dansk detailhandel. Vi er vi at ved at være tæt på et mætningspunkt i den sektor. Så derfor må hovedparten af den ekstra økologiske mælk, der i den kommende år vil blive produceret, afsættes som mælkeprodukter i udlandet,« siger han.

14BUSArla-Unika---direkt-r-.jpg

Ejvind Pedersen venter, at Danmark fordobler den økologiske eksport af mejeriprodukter fra 950 mio. kr. i 2015 til omkring to milliarder kr. i 2020. Det meste af den ekstra eksport venter han vil gå til Kina, øvrige Asien og Mellemøsten.

»Mælkepulver bliver største sællert i Asien, men jeg tror også på stigning i salget af langtidsholdbar mælk, smør og ost til bl.a. pizza, sandwich og anden vestlig mad, som unge asiater vil efterspørge,« siger chefkonsulent Ejvind Pedersen.

Inden for frugt og grønt, især gulerødder, kartofler og salat, venter han en stigning i eksporten fra 300 til 400 mio. kr. i 2020. Produktionen af økologiske æg står til at vokse fra 19 mio. kg æg i 2017 til omkring 24 mio. kg i 2020.

Reportagebilleder fra den nyåbnede Føtex Food på Sølvgade, der har meldt sig ind i kampen om at være forrest i økologisalg.

Selv med et større salg på hjemmemarkedet, er det dog nødvendigt med en markant stigning i eksporten, hvis alle producerede økoæg skal sælges som økologiske. I 2015 blev der eksporteret økoæg for 26 mio. kr., og frem mod 2020 ventes en tredobling af eksporten.

»Det er nok især Danmarks nære markeder og i mindre målestok Mellemøsten, der vil aftage æggene,« siger Ejvind Pedersen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen