Berlingske Business
17:42

Vi har 80 procent færre varer end tyskerne

Økologi er danskernes sikre investering Dansk eksport af økolo
Foto:

Danske supermarkeder giver i snit kunderne 60 procent færre varer at vælge imellem end butikker i 10 andre europæiske lande som for eksempel Spanien, Frankrig og Italien.

Hvorfor er de udenlandske supermarkeder så meget federe end de danske? Det spørgsmål vil mange nok stille sig selv, når de i tusindvis snart er draget af sted sydpå for at nyde ferien.

Svaret er, at de danske supermarkeder i snit giver kunderne 60 procent færre varer at vælge imellem end butikker i 10 andre europæiske lande som for eksempel Spanien, Frankrig og Italien, skriver Politiken fredag.

BM

Bag tallene ligger en undersøgelse, som analysefirmaet GfK har foretaget for danske dagligvareleverandører. Størst er spændet til Tyskland, hvor kunderne møder 80 procent flere varer i butikken, end vi gør herhjemme. Det ærgrer Niels Jensen, der er direktør i foreningen Dagligvareleverandørerne (DLF).

»I Danmark har vi det ringeste vareudbud af alle de lande, som er med i undersøgelsen«, siger Niels Jensen, som tæller Arla, Kims og Tulip blandt sine medlemmer, til Politiken.

Samtidig med at variationen af varer i Danmark er langt mindre, er branchen presset økonomisk med minusvækst, hvor detailhandlen i andre EU-lande stort set alle er vokset. Det betyder for eksempel, at nye varer får sværere og sværere ved at få plads på hylderne i Danmark.

Netto logo.

I 2012 sagde kædernes indkøbere således ja til at sætte 6 af 10 nye produkter på hylderne. Men i 2014 var det kun 4 af 10 nye varer, der blev præsenteret for kunderne.

Forbrugernes forkærlighed for discount og for at handle lige rundt om hjørnet har en stor del af ansvaret for, at udbuddet af varer er så lille, vurderer trendekspert og direktør i Pej gruppen, Louise Byg Kongsholm. For de små, prisvenlige butikker har ikke meget plads til eksperimenter og slet ikke, hvis kunderne ikke køber dem.

»Selv om vi som forbrugere vil have nyt, når vi bliver spurgt, køber vi for det meste det, vi plejer. Det tager butikkerne bestik af. Men det er også lidt som hønen og ægget: Hvis ikke discountbutikkerne præsenterer nye varer, kan vi ikke købe dem, og så kan det ikke betale sig for producenterne at lave dem«, siger Louise Byg Kongsholm til Politiken.

Irma

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen