Berlingske Business

»Vi bliver en god ejer«

Henrik Brandt
Administrerende direktør i Unibrew Henrik Brandt. Foto:

Royal Unibrews topchef, Henrik Brandt, er overbevist om, at Unibrew kan tilføre aktionærerne værdi med det store opkøb af finske Hartwall.

§Hvorfor er Unibrew en bedre ejer af Hartwall end Heineken?

»Det er en virksomhed, som har haft skiftende ejerskaber, og det har været en ulempe. Virksomheden har brug for en langsigtet ejer og en langsigtet strategi, og det kan vi tilbyde. Vi kan også være en mere fokuseret ejer, fordi vi er en regional og lokal spiller. Jeg tror, at Hartwall vil have glæde af de hurtige kommunikationslinjer. Når man er en meget stor koncern, så kan procedurerne være langsommere. For det tredje er det vores kernekompentence at drive en multidrikkevarevirksomhed, der også har sodavand, cider, energidrik m.m. Derudover kommer vi fra et lille land og har måske lidt mere respekt for forskelligheden mellem landene. Derfor er jeg glad for, at Hartwall-familien kommer tilbage som aktionær, for det finske marked er noget andet end det danske.«

§I skal også til at producere for Heineken i Finland og Baltikum – hvor vigtig er den aftale?

»Det er langt mere interessant at være producent end blot at være distributør. Vi bragte det på banen under forhandlingerne med Heineken, da vi allerede producerer for Heineken i Danmark og i Norge gennem Hansa Borg (som Unibrew ejer 25 pct. af, red.).«

§Betyder Heineken-aftalen, at I kunne byde mere end andre?

»Sådan kan man ikke sætte det op, da jeg jo ikke ved, hvad andre har budt. Vi mener, at den samlede pris er fornuftig, plus at vi har fået Heineken-aftalen oveni, som på sigt er økonomisk interessant for os.«

§Havde I købt Hartwall til den pris uden produktionsaftalen med Heineken?

»Det siger jeg ikke noget om.«

§Vil I tage kampen ekstra op mod Carlsberg i Norden?

»Størrelse er ikke interessant i sig selv, men Hartwalls position i Finland er interessant. Finland er inden for vores kernegeografi, og skal man være i mainstreamsegmentet (øl i middelprisniveauet, red.), så skal man være blandt de største, og det bliver vi i Finland nu.«

§Hvad betyder det, at I kender hovedkonkurrenten så godt?

»Det giver en større forudsigelighed at kende konkurrenterne, når man rykker ind i et nyt land, og det gør vi med både Carlsberg og Olvi (nr. 3 på øl i Finland, red.), som vi kender fra de baltiske markeder.«

§Er det nu udelukket, at Heineken en dag køber Unibrew?

»Der har været rygter om alt muligt i mange år, og hvis nogen ville købe Royal Unibrew, så har de haft masser af muligheder for at gøre det, da vi har en åben aktionærstruktur. Heineken er en god partner for os og vil også være det fremadrettet.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen