Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Verdens fjerdestørste handel er tæt på

SABMILLER-M&A/AB INBEV
Baggrunden for AB InBevs interesse er bl.a. SABMillers dominans på det afrikanske kontinent. Foto:

700 mia. kroner kommer SABMiller til at koste. Den enorme sum gør handlen til den fjerdestørste i historien, hvis rivalen AB InBev efter planen får lov til at overtage SAB Miller.

Det er bl.a. en stærk tilstedeværelse på det afrikanske kontinent, som får det belgisk-baserede AB InBev til at betale den store sum.

John Colley, professor ved Warwick Business School og ekspert i store handler, mener, det er en pæn pris, som AB InBev må betale. Det stiller krav om, at der skal komme betydelige synergier ud af handlen.

»AB InBev har haft succes med tidligere akkvisitioner. Men forvent betydelige afskedigelsesrunder og omkostningsbesparelser i de kommende år,« siger Colley.

Carlsberg

Alle gode gange fem

Handlen kom langt om længe i stand efter en hektisk mandag med forhandlinger i London mellem Jan du Plessis, bestyrelsesformand for SABMiller, og Carlos Brito, adm. direktør for AB InBev. Igen tegnede det til, at handlen kunne falde til jorden, men Olivier Goudet, formand for AB InBev, intervenerede og tilbød at løfte tilbuddet på SABMiller for femte gang. Buddet hedder nu 44 pund pr. aktie i SABMiller – en sum som bestyrelsen i det britisk-sydafrikanske bryggeri »i princippet har accepteret«, som det hedder.

Branchen står til at få en klar nummer ét. Det nye selskab vil komme til at sidde på over 30 pct. af verdensmarkedet. Nummer to Heineken står bag 9,1 pct. af den globale omsætning, mens Carlsberg sidder på 6,1 pct.

SABMILLER-M&A/ABINBEV

Baggrunden for AB InBevs interesse er bl.a. SABMillers dominans på det afrikanske kontinent. Den voksende afrikanske middelklasse har længe vakt de to bryggeriers interesse, og Carlos Brito har tidligere betegnet Afrika som nøglen til at forstå handlen.

Nu skal den nye fusion godkendes af AB InBev og konkurrencemyndighederne. Sker det mod forventning ikke, skal AB InBev betale SABMiller et såkaldt break-up-fee på 19 mia. kroner. Men falder det hele på plads vil det være det mest ambitiøse opkøb fra AB InBev, der har en lang historie af opkøb bag sig. Fra at være et relativt mindre belgisk bryggeri står selskabet nu som den ukronede konge af ølbranchen efter bl.a. at have slugt det store amerikanske Anheuser-Busch-bryggeri, som står bag Budweiser-øllene.

SABMILLER-M&A/ABINBEV

De 700 mia. kr. er nok til at placere handlen som den fjerdestørste nogensinde. Verdenshistoriens største opkøb kom i 2001, da internetgiganten America Online (AOL) overtog mediekonglomeratet Time Warner for over 1.200 mia. kroner. Her gik stort set alt galt, og året efter måtte det nye selskab fremlægge et tab på omkring 650 mia. kroner – det største underskud, en virksomhed nogensinde har præsteret. Syv år efter, da begge selskaber ikke havde skabt de ventede synergier, gik de to parter hver til sit. Det fik Time Warners chef, Jeff Bawkes, til at udtale, at handlen var den største fejltagelse i historien for virksomheder.

Både verdens anden- og tredjestørste handel involverede den britiske telegigant Vodafone. I 2000 købte Vodafone tyske Mannesmann i en fjendtlig handel. Efter et dramatisk forløb blev handlen gennemført til lidt over 1.200 mia. kroner.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen