Berlingske Business

Valutapres på Carlsberg - men topchef fastholder forventninger

Carslberg
Cees 't Hart, der er CEO administrende direktør Carlsberg A/S.. (Foto: Ida Guldbæk Arentsen/Scanpix 2017) Foto:

Den danske bryggerikæmpes omsætning dykker fem procent i første kvartal. Dety er eller i år, topchef Cees 't Hart for alvor skal vise vækst for at leve op til sin egen strategi. Hart fastholder forventninger om vækst for helåret.

Det er nu, Carlsberg skal vokse. Efter et par år med sparerunder og øl i smalhalsen for Carlsberg er det i år og næste år, at det danske bryggeri skal vokse og topchefen Cees 't Hart skal bevise, at hans strategi virker. Men i første kvartal, som godt nok salgsmæssigt er et lille kvartal for Carlsberg, falder omsætningen fem procent sammenlignet med sidste år. Det skyldes valutapres.

Det betyder, at Carlsberg i førse kvartal omsatte for 12,7 milliarder kr. mod 13,4 milliarder kr. i samme periode for et år siden.

Det fremgår af en meddelelse, der netop er offentliggjort. Carlsberg offentliggør ikke længere kvartalsregnskaber ved første og tredje kvartal, men kun såkaldte handelsopdateringer, som indeholder meget få tal. Carlsberg offentliggør eksempelvis ikke sin indtjening i første kvartal. Ledelsen fastholder dog, at bryggeriets driftsindtjening vil vokse med cirka fem procent for hele 2018.

carlsberg

Det fremgår ikke, hvilke valutaer der presser Carlsberg, men virksomheden er tungt eksponeret over for den russiske rubel, som er faldet 8,5 procent siden nytår, og et godt bud er, at det er rublen og dermed det store russiske marked, der igen-igen driller Carlsberg og trækker ned i de samlede tal.

Ser man bort fra valuta vokser Carlsbergs omsætning faktisk to procent organisk. Og den samlede volumen vokser med en procent. Blandt de mærker, der klarer sig godt, og som Carlsberg selv fremhæver, er Tuborg med 11 procent, Grimbergen 12 procent og 1664 Blanc med 44 procent.

16BUSPix-Carlsberg-Cees-152.jpg

Et af de udråbte fokusområder i Cees 't Harts strategi, Sail22, er specialøl. Af meddelelsen fra bryggeriet fremgår det, at denne del vokser med 30 procent, mens alkoholfrie øl, et andet identificeret vækstområde, vokser med 23 procent.

Da Hart tiltrådte i 2015 gik han i gang med et strategiarbejde, som fra 2016 begyndte at blive eksekveret. I 2016 og 2017 handlede det for Carlsberg om at spare penge, skave værdi for aktionærerne og genvinde finansiel fleksibilitet. Fra i år og frem handler det derimod om at skabe vækst. Det er et erklæret mål. Men første kvartal viser, at det måske er lettere sagt end gjort.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen