Berlingske Business
15:34Amerikanske markeder åbner med små plusser

Usunde fødevarer fylder mere i indkøbskurven

Salget af usunde fødevarer er steget markant det seneste år. Supermarkeder mener ikke, at de har skylden.

Det kan godt være, at salget af økologiske grøntsager har det bedre end nogensinde før, men der ryger også mange usunde varer på kassebåndet i de danske supermarkeder.

Ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, som Politiken har gennemgået, er salget af eksempelvis sodavand steget med 6,3 procent fra 2015 til 2016.

Men også chips samt is og kager oplever stor omsætningsvækst, og det går ud over folkesundheden.

- Vi mennesker har en kaloriebremse, så det er klart, at hvis du propper dig med usunde fødevarer, er der mindre plads til de sunde valg, siger Sisse Fagt, der er seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet, til Politiken.

Supermarkederne vil gerne tage medansvar for folkesundheden, men dog ikke på bekostning af omsætning.

Dagrofa, der ejer Meny- og Spar-kæden, tilbyder for eksempel sukkerfrit slik og har set salget vokse med 10 procent på et år.

Hos Coop bestræber man sig også på at gøre de sunde varer mere synlige. Men man kører også slagtilbud på sodavand.

- Når kunderne vælger butik efter den billigste cola, skal vi være konkurrencedygtige på priserne, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør, til Politiken.

Han fortæller i øvrigt, at der både er vækst i salget af sunde og usunde varer i Coops butikker, der blandt andet omfatter Fakta og Kvickly.

Og det er hovedsageligt i de større byer, at man er mest bevidst om at spise sundt.

/ritzau/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen