Berlingske Business

Usunde fødevarer fylder mere i indkøbskurven

Salget af usunde fødevarer er steget markant det seneste år. Supermarkeder mener ikke, at de har skylden.

Det kan godt være, at salget af økologiske grøntsager har det bedre end nogensinde før, men der ryger også mange usunde varer på kassebåndet i de danske supermarkeder.

Ifølge tal fra analysevirksomheden Nielsen, som Politiken har gennemgået, er salget af eksempelvis sodavand steget med 6,3 procent fra 2015 til 2016.

Men også chips samt is og kager oplever stor omsætningsvækst, og det går ud over folkesundheden.

- Vi mennesker har en kaloriebremse, så det er klart, at hvis du propper dig med usunde fødevarer, er der mindre plads til de sunde valg, siger Sisse Fagt, der er seniorrådgiver ved DTU Fødevareinstituttet, til Politiken.

Supermarkederne vil gerne tage medansvar for folkesundheden, men dog ikke på bekostning af omsætning.

Dagrofa, der ejer Meny- og Spar-kæden, tilbyder for eksempel sukkerfrit slik og har set salget vokse med 10 procent på et år.

Hos Coop bestræber man sig også på at gøre de sunde varer mere synlige. Men man kører også slagtilbud på sodavand.

- Når kunderne vælger butik efter den billigste cola, skal vi være konkurrencedygtige på priserne, siger Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør, til Politiken.

Han fortæller i øvrigt, at der både er vækst i salget af sunde og usunde varer i Coops butikker, der blandt andet omfatter Fakta og Kvickly.

Og det er hovedsageligt i de større byer, at man er mest bevidst om at spise sundt.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen