Berlingske Business

UPB går ikke som smurt i olie

upb
Driftsomkostningerne er da i kvartalet også steget til 188,5 mio. ringgit fra 144,5 mio. ringgit.

Der er markant tilbagegang af spore i regnskabet fra United Plantations Berhad i andet kvartal.

Salgspriserne er faldet og samtidig er produktionsomkostningerne steget. Det har sendt resultaterne nedad for selskabet, der producerer palmekerner, palmeolie og kokosnødder.

Omsætningen faldt i andet kvartal til 241,8 mio. malaysiske ringgit svarende til godt 410 mio. kr. Det var en lille stigning fra 232,1 mio. ringgit i samme periode sidste år. Halvår til halvår er omsætningen dog faldet fra 570,7 mio. ringgit til 457,5 mio. ringgit.

»Selv om koncernen fastholder en terminshandelspolitik og har nydt godt af det i et faldende marked, er salgspriserne på rå palmeolie og palmekerner faldet med henholdsvis 17,5 pct. og 32,6 pct. i samme periode som følge af faldet i salgspriser på vegetabilske olier på verdensplan,« skriver UPB.

Driftsomkostningerne er da i kvartalet også steget til 188,5 mio. ringgit fra 144,5 mio. ringgit. Det har sendt resultatet før skat ned på 75,6 mio. ringgit svarende til 128 mio. kr. I samme periode sidste år var resultatet 104,2 mio. ringgit. Nettoresultatet er i kvartalet faldet til 56,9 mio. ringgit fra 77,2 mio. ringgit for et år siden.

Indonesien, palmeolie

United Plantations Berhad (UPB) fastholder forventningerne til 2013 og ser fortsat et resultat, der bliver lavere end i 2012, hvor nettoresultatet havnede på 342 mio. ringgit.

Baggrunden er de store fald i priserne på palmeolie i størrelsesordenen 40 pct. gennem de seneste 12 måneder. Samtidig tyder meget på, at priserne vil falde yderligere de kommende tre til seks måneder, vurderer UPB i regnskabet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen