Berlingske Business
17:16

Unilever vil tvinge Google og Facebook til at tage ansvar

UNILEVER-SPREADS/KKR
Arkivfoto. Unilever truer med at skære i reklamebudgettet til store internetplatforme som Google og Facebook. Foto:

Unilever truer med at skære i reklamebudgettet til store internetplatforme som Google og Facebook, hvis teknologigiganterne bidrager til at »skabe splittelse«, kultivere had og ikke formår at beskytte børn.

Det skriver Financial Times.

»Som en af verdens største annoncører kan vi ikke være tilstede i et miljø, hvor vores forbrugere ikke har tillid, til det de ser online,« siger Keith Weed, Unilevers marketingsdirektør, til Financial Times.

Unilever, der blandt andet står bag sæben Dove og Hellmans mayonnaise, brugte 7,7 mia. dollar på marketing i 2017. Siden selskabet afviste et købstilbud fra Kraft Heinz, har Unilever forsøgt at nedbringe udgifterne til marketing markant.

CARVERKOREA-UNILEVER NV/

I dag har Unilever halveret sine samarbejder med kreative bureauer, der udvikler reklame og kampagner til digitale medier.

»Forbrugere er ligeglade med verifikationer fra tredje parter. De er dog ikke ligeglade med bedrageri, falske nyheder og russisk indflydelse,« siger Keith Weed ifølge avisen.

Unilever er ikke alene i kampen mod teknologigiganter, der ikke sorterer i indhold online. Procter & Gamble, der som det eneste selskab overgår Unilevers reklamebudget, er kommet med lignende trusler. Sidste år meddelte Procter & Gamble, at selskabet vil skære 100 mio. dollar i digital marketing.

NETHERLANDS-AGRICULTURE-ALIMENTATION-DISTRIBUTION-UNILEVER

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen