Berlingske Business

Unibrew-topchef: Havde fremgang i hele forretningen

royal
Arkivfoto. På trods af en kold sommer, kan Royal Unibrew fremvise et fremragende regnskab. Foto:

Bryggeriet Royal Unibrew kunne tirsdag fremvise sit bedste regnskab nogensinde til trods for, at vi i Danmark ifølge DMI havde den solfattigste sommer siden 2000.

Omsætningen steg til 6,4 mia. kr. sidste år mod 6,3 mia. kr. året før. Fremgangen skyldtes vækst i hele forretningen, til trods for at vejret var dårligt i hele Europa, forklarer den administrerende direktør i Royal Unibrew, Hans Savonije, i regnskabet.

»Vi opnåede i det forløbne år det bedste resultat nogensinde, og omsætningen steg i alle dele af vores forretning, når der ses bort fra effekten af ændrede kundeaftaler og en negativ valutakurseffekt i vores maltforretning,« siger Hans Savonije i regnskabet.

19BUSMikkel-Borg-Bjergsoe-f.jpg

I 2017 købte selskabet desuden det italienske Terme di Crodo af spiritusfabrikanten Campari. Det gjorde selskabet for at imødegå kundernes øgede lyst til at købe citrusdrikke uden alkohol, forklarer Hans Savonije. Det er især de nye mærker i produktporteføljen, der vil give en fordel i kampen om kundernes gunst.

»Vi forventer, at den nye sammensætning af mærker vil være et friskt pust for de italienske forbrugere, som sætter pris på en god smagsoplevelse,« siger han og henviser til, at Terme di Crodo-mærkerne allerede er kendte i Italien.

Sidste år øgede Unibrew sit salg i Italien med 1 pct. til 576 mio. kr.

nn

Det var dog i Baltic Sea, der er selskabets største division, at man kunne spore den største fremgang. Her steg omsætningen med 3 pct. i løbet af 2017. Det skyldtes især, at øl- og sodavandsdrikkerne omkring Østersøen fandt øget interesse for at drikke special- og fadøl, fremgår det af regnskabet.

»Den positive udvikling skyldes ikke mindst en styrkelse af vores markedsposition på de fleste af de markeder, hvor vi opererer,« forklarer han.

Selskabet kunne før skat notere sig et resultat på på 1,1 mia. kr. mod lige i underkanten af en mia. kr. i 2016.

/ritzau/FINANS

aaa

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen