Berlingske Business

Unibrew nyder godt af Coops Carlsberg-konflikt

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew
Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew Foto:

En konflikt mellem Coop og Carlsberg gavner Unibrew i Coop-kædens butikker.

Udover godt sommervejr er regnskabet fra Unibrew påvirket af midlertidig høje markedsandele i Danmark og en vis lagereffekt i Italien, der mere end kompenserer for fortsat forbrugertilbageholdenhed.

brew

Royal Unibrew skriver i regnskabet, at markedsandelene er midlertidigt høje. Her tænkes på Danmark, hvor en konflikt mellem Coop og Carlsberg gavner Unibrew i Coop-kædens butikker.

- Det er i særdeleshed Coop, der er baggrunden for, at vi vurderer markedandelene som midlertidigt høje, forklarer administrende direktør Henrik Brandt til Ritzau Finans.

Topchef Henrik Brandt, Royal Unibrew

Hvor meget påvirkningen er, har Unibrew "ikke specificeret", siger han.

Positivt tæller det også, at der i Italien er en vis lagereffekt, da afgiften er hævet.

- Der må formodes en vis stocking effekt i det tal, siger Henrik Brandt, men heller ikke her er der sat tal på.

- Vi har ikke sat tal på effekten, men det er trods alt en lille afgiftsstigning, der løfter prisen på stærk øl med 1,5 pct., oplyser han.

Afgiftsstigningen har effekt fra 10. oktober.

Royal Unibrew

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen