Berlingske Business

Unibrew køber Camparis italienske sodavandsforretning

CAMPARI
Danske Royal Unibrew har købt en bid af Campari. Foto:

Royal Unibrew har købt en slurk af det italienske sodavandsmarked gennem en 0,6 mia. kroner stor overtagelse af en del af Campari.

. Royal Unibrew har købt Gruppo Camparis sodavandsforretning, Freedea Lemonsoda, for 0,6 mia. kr. Opkøbet, der ventes gennemført inden udgangen af 2017, finansierer bryggeriet ved at optage bankgæld.

Med købet fordobler Royal Unibrew antallet af produkter, som butikkerne forventes at have på hylderne.

- Vores commitment til det italienske marked cementeres og positionen udbygges med dagens opkøb. Vi har med Ceres Strong Ale ét "must-stock" produkt, og nu tilfører vi nummer to til porteføljen med Freedea Lemonsoda, siger administrerende direktør i Unibrew Hans Savonije ifølge en meddelelse.

Købet ventes at styrke Unibrews indtjening per aktie fra og med 2018 og bidrage med en omsætning på omkring 245 mio. kr.

Samtidig giver opkøbet Unibrew såkaldte skalafordele, hvor bryggeriet kan udnytte, at det allerede har en distribution på plads.

- Købet forventes endvidere at styrke den eksisterende kommercielle platform i alle afsætningskanaler, og da route-to-market stort set er den samme som for Royal Unibrews eksisterende ølforretning i Italien, forventes der at kunne opnås operationel synergi til gavn for såvel den eksisterende produktportefølje som den opkøbte, skriver bryggeriet.

Med købet følger varemærker som Freedea Lemonsoda, Freedea Oransoda, Freedea Pelmosoda, Crodo Lisiel og Crodo Chinotto samt produktionsfaciliteter i Crodo i det nordvestlige Italien nær Lago Maggiore.

Freedea Lemonsoda beskrives af Unibrew som nummer et i det italienske marked for citrusbaserede læskedrikprodukter.

- Med vores store "multi-beverage" erfaring tror vi på, at der er mulighed for at skabe yderligere vækst i den tilkøbte forretning, siger Hans Savonije ifølge pressemeddelelsen.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen