Berlingske Business
14:36Udsigt til fald på Wall Street efter statsnedlukning

Udfordringen med det finske marked fortsætter for Unibrew

Unibrew
Royal Unibrew - Faxe Bryggeri Foto:

Der er ikke de store overraskelser i Royal Unibrews regnskab for andet kvartal, hvis man spørger Morten Imsgard, der er senioranalytiker hos Sydbank.

Ifølge ham har årets andet kvartal for Royal Unibrew nemlig vist sig at være præcist så vanskeligt, som frygtet, fordi Faxe-bryggeriet sidste år havde et meget stærkt andet kvartal, der var præget af godt sommervejr og påsken.

Det er dog særligt selskabets finske forretning, som Morten Imsgard hæfter sig ved, da den har vist sig lidt dårligere, end han havde ventet.

Unibrew

- Der er ikke noget, der tyder på, at udfordringerne i Finland bliver vendt på den korte bane. Så Royal Unibrew bliver ved med at slås med det finske marked i de kommende kvartaler og ind i 2016, og det er et marked, som er rigtig vanskeligt at navigere i i øjeblikket, siger Morten Imsgard til Ritzau Finans og forklarer, at de finske forbrugere er tilbageholdende på grund af dårlig økonomi, og at Royal Unibrew i løbet af det første halvår har tabt markedsandele i Finland.

I årets andet kvartal faldt bryggeriets nettoomsætning i Finland med 12 pct. til 583 mio. kr. mod 666 mio. kr. året før.

Der er dog ikke meget, som virksomheden kan stille op overfor et tøvende finsk marked for at vende udviklingen, vurderer Morten Imsgard.

- De skal så vidt muligt forsøge at have en attraktiv brand portefølje, hvilket vil sige, at deres innovationsniveau i Finland skal være højt. Det er typisk sådan, man lokker nogle af forbrugerne tilbage igen, og det er også noget af det, som deres datterselskab i Finland satser meget på, siger han.

Royal Unibrew

Især bør bryggeriet rette fokus på vandkategorien, hvis det skal overleve i et marked, hvor forbruget er stillestående og ølforbruget faldende over en årrække, tilføjer Morten Imsgard.

Men Finland er ikke den eneste udfordring for selskabet fremadrettet, påpeger senioranalytikeren. Royal Unibrew positionerer sig nemlig generelt på nogle svære markeder.

- Royal Unibrew har ingen nemme markeder, hvor de kan sige, at det bare kører. De er nødt til at gro på samtlige steder, hvor de driver en forretning, hvis de skal holde skinnet på næsten og navigere gennem markeder, hvor der ikke er nogen nem måde at skabe vækst i forretningen på. Samtidig har selskabet også udtømt størstedelen af de nemme effektiviseringsgevinster, man kan hente, siger Morten Imsgard og tilføjer, at bryggeriet i dag er meget effektivt drevet.

Unibrew er presset af dårlig sommer. Se med her:

 

Han forudser, at det dårlige sommervejr også vil påvirke selskabets tredje kvartal.

- Det næste kvartal bliver mere af det samme. Det dårlige sommervejr gør, at salget er i bakgear mange steder, men Royal Unibrew er dygtige til at forsvare sin indtjening og overordnet set fastholde sine markedsandele, fordi de har en attraktiv produktportefølje med nogle brands, som kunderne er loyale overfor, vurderer Morten Imsgard.

øl

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen