Berlingske Business

Udenlandsk frugt har kortere vej til dansk Ø-mærke

Økologien indtager det offentlige
Det er svære for danske landmænd at blive ø-mærket i forhold til deres udenlandske kollegaer. Foto:

De udenlandske økologiproducenter har let ved at få det danske Ø-mærke, mens de danske producenter skal igennem særlige miljøregler, før de kan få det eftertragtede røde ø på produkterne.

Selv om der gælder særligt skrappe regler for økologisk frugt produceret i Danmark, så får økologiske jordbær fra Italien og økologiske æbler fra Tyskland det velkendte, danske Ø-mærke på emballagen, bare de lever op til de fælles europæiske økologikrav. Det eneste, der kræves, er, at de bliver pakket om i Danmark.

Derfor kan man i supermarkedet sagtens købe økologisk frugt, som er sprøjtet med bekæmpelsesmidler, som Miljøstyrelsen i Danmark ikke har godkendt.

»Det danske Ø-mærke er statskontrolleret og kan sættes på alle udenlandske økologiske fødevarer, når bare den sidste kontrol af produkterne sker på dansk grund af en økologikontrolleret virksomhed,« fortæller afdelingsleder i Landbrug & Fødevarer, Kirsten Lund Jensen og uddyber: »Det kan for eksempel være en enkel afvejning eller opmåling af udenlandsk frugt, der gør frugten berettiget til at få et Ø-mærke på indpakningen«.

Ifølge Kirsten Lund Jensen bliver det et problem for de danske økologiproducenters konkurrencevilkår, som ikke alene skal leve op til de fælles europæiske økologiregler, men samtidig indordne sig under de særskilte danske miljøregler.

»De danske producenter bliver ramt hårdere, fordi de bliver udsat for begge love, og det svækker deres konkurrenceevne,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen