Berlingske Business

Tyske konkurrencemyndigheder udvider Danisco-undersøgelse

Tyske konkurrencemyndigheder udvider Danisco-undersøgelse - 1
Foto:

De tyske konkurrencemyndigheder udvider undersøgelsen af Nordzuckers køb af Daniscos sukkeraktiviteter. Det skriver Bloomberg News.

Mandag skrev dagbladet Børsen, at de tyske konkurrencemyndigheder, Bundeskartellamt, er kendt for i langt højere grad end tilsvarende organer i andre

EU-lande, at sige nej til eller give en risikofyldt, betinget godkendelse i 43 pct. af de sager, der ryger i fase 2 af konkurrencemyndighedernes undersøgelser. Danisco Sugar-salget ligger netop i fase 2 i øjeblikket.

Det er en optælling foretaget af analytiker Lars Topholm, Canegie Bank, der viser, at 20 pct. eller hvert femte opkøb eller fusion i fase 2 får helt nej af Bundeskartellamt.

"Det er et relativt højt tal. Antallet af rene forbud i EU er væsentligt mindre, og i forhold til herhjemme er det meget mindre," sagde konkurrenceekspert og professor Peter Møllgaard, CBS, til Børsen.

"I EU-sammenhæng er det til sammenligning 12,5 pct. af de sager, der når fase to i konkurrencemyndighedernes undersøgelse, som får et rent forbud mod at blive gennemført."

"Det, der typisk sker i en fase 2-sag, er, at det bliver godkendt med betingelser, altså at køberen skal sælge noget fra eller kan blive tvunget til at forkorte nogle kontrakter, så andre kan komme ind på markedet," forklarede Peter Møllgaard.

RB-Børsen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen