Berlingske Business

Tvivlsom budgethjælp fra McDonald’s til de ansatte

Demonstration for højere løn i McDonald's, New York i april 2013
Demonstration for højere løn i McDonald's, New York i april 2013 Foto:

Se hvordan McDonald's lægger budget for sine amerikanske ansatte på mindsteløn.

Den amerikanske burgerkæde McDonald’s har gerne villet hjælpe sine amerikanske ansatte med et budget for, hvordan man overlever på en amerikansk mindsteløn i restauranterne. Derfor har kæden allieret sig med Visa og udviklet et økonomisk planlægningsredskab for de ansatte.

McDonald’s-budgettet viser, at en ansat på minimumsløn vil have 27 dollar om dagen at leve for, når de faste omkostninger er betalt.

Der er dog bare en stribe af forhold i budgettet, der er milevidt fra virkelighedens verden, skriver den amerikanske netavis theatlantic.com.

McDonald’s forudsætter således, at den ansatte har to job til minimumsløn – og vel at mærke to job af 40 timers varighed om ugen.

Burgerkæden forudsætter f.eks. også, at den ansatte ikke har udgifter til varme. De er i hvert fald budgetteret til nul dollar om måneden.

Budgettet opererer også med en månedlig husleje på 600 dollar, hvor den gennemsnitlige husleje lå på 1.048 dollar om måneden i 2012.

En forklaring på det urealistiske budget kunne være, at det omfatter to personer. Men det gør burgerkæmpen ikke opmærksom på, og i øvrigt passer flere af de månedlige omkostninger kun på én person.

Se budgettet her

Mindstelønnen i de fleste amerikanske stater ligger på 7,25 dollar i timen. Omkring 1,7 millioner amerikanerne bliver aflønnet med mindstelønnen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen