Berlingske Business

Tuborg-mærket brager frem i Kina

Tuborg reklameskilt.
Tuborg er nu næststørste internationale mærke i Kina – kun overgået af amerikanske Budweiser. Foto:

Det danske mærke vælter sig i succes i Kina, hvor de unge forbrugere har taget Tuborgs festlige image til sig i stor stil. Tuborg er nu næststørste internationale mærke i Kina – kun overgået af amerikanske Budweiser.

De kinesiske øldrikkere har på rekordtid taget Tuborg til sig. Det danske mærke har for længst overhalet »modermærket« Carlsberg, som ellers har været i Kina i mange flere år og samtidig i årevis har haft en særlig kinesisk variant, Carlsberg Chill, som er udviklet særligt til kinesernes smagsløg.

»Noget af det mest positive for Carlsberg i Kina er, at Tuborg allerede er nummer to blandt de internationale mærker. Tuborg er tre-fire gange så stor som Heineken, og det er lidt af en bedrift i betragtning af, at mærket først blev lanceret i 2012. Men det er blevet gjort på den rigtige måde, og min erfaring er, at gør man det rigtigt, kan man også rykke pænt hurtigt i Kina med varemærker,« siger Cees ’t Hart, da Berlingske interviewer ham på bagsædet i en stor sort limousine, hvor vi bliver fragtet mellem et markedsbesøg i supermarkedsgiganten Wal-Mart og Carlsbergs store bryggeri i storbyen Chongqing.

Carlsberg-boss

Carlsberg vil af konkurrencemæssige hensyn ikke oplyse den eksakte markeds­andel for Tuborg i Kina. Men alene i 2015 voksede Tuborg-mærket med 60 pct. i det store land. Det kom efter et par år, hvor mærket er blevet fordoblet i størrelse.

Kineserne fester til Tuborg

Carlsberg-gruppen er tilsyneladende lykkedes med at overføre Tuborgs image som en fest- og musikøl til kineserne. Carlsberg arrangerer således i Kina flere festivaler kaldet Green Fest, der er en pendant til Grøn Koncert, som vi kender i Danmark som årligt tilbagevendende, udendørs musik­festivaler, hvor Tuborg står for øllet. Det er en lidt mere omstændelig proces, eksempelvis skal teksten i al musik, der spilles til Green Fest, godkendes af de kinesiske myndigheder, men det er besværet værd, for det har i den grad været med til at fremme salget af Tuborg.

Cees ’t Hart

Cees ’t Hart mener selv, at Carlsberg har en stærk portefølje af mærker til at få fat i de kinesiske forbrugere i fremtiden.

»Af de fem store bryggerier i Kina er vi sammen med ABI/SABMmiller den eneste, der har en reel international portefølje af mærker med Kronenbourg 1664, Carlsberg og Tuborg,« siger Cees ’t Hart.

Carlsberg

De øvrige er de to statskontrollerede, kinesiske bryggerier Tsingtao og Beijing Yanjing Brewery samt hollandske Heineken. Hollænderne har selvfølgelig hovedmærket Heineken i Kina, men det er bare ikke særligt stort, lyder det fra Hart. Verdens to største bryggerier, ABI og SABMiller, arbejder på en fusion, og i den forbindelse har SABMiller solgt sin 30 pct. store andel af det store kinesiske ølmærke Snow.

»Før og efter sammenlægningen af ABI og SABMiller er der ikke de store ændringer i Kina på nær det forhold, at SAB er ude af Snow. Det betyder ikke det store for Snow og konkurrencen, som vi ser det. Der er bare en lidt anden ejerkreds,« vurderer Cees ’t Hart.

Carlsberg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen