Berlingske Business
09:21Forbrugertillid lavere end ventet for oktober

Tuborg giver Carlsberg baghjul

Øko-salget buldrer frem i Carlsberg
Arkivfoto: Tuborg. Foto:

Carlsbergs Tuborg har implementeret en ny strategi i år, og den virker.

Det siger marketingchefen for Tuborg i Danmark, Christian Svejgaard, til Ritzau Finans.

Carlsberg-koncernen har de to største ølmærker i Danmark - Tuborg og Carlsberg.

»Vi har historisk fokuseret på Grøn Tuborg - når vi "bundler" Tuborg-produkterne, får forbrugerne øjnene op for vore andre produkter,« siger han og ser det som en udvidelse af repertoiret.

BEVERAGES-ALCOHOL/

Det er hans vurdering, at det er den fokuserede indsats, der har hjulpet.

»I runde tal er hver tredje fadøl i Danmark en Tuborg,« fremhæver marketingchefen.

KLAR NUMMER ET

Samlet har Tuborg en markedsandel på omkring 35 pct., og Carlsberg har en markedsandel på omkring 14 pct. Det er nok til en første og en andenplads på det danske ølmarked, oplyser Tuborg.

»Værdimarkedsandele i off trade (detailhandel og lignende, red.) er for Tuborg godt 43 pct. inden for pilsnersegementet,« oplyser Tuborg.

A worker loads bottles of beer into a crate at a factory of Hano

Også i segmenterne Classic og økologiske øl har Tuborg en klar førsteplads - i Classic-segmentet med en andel på 51,5 pct., og inden for økologisk øl har Tuborg Rå en andel på 26.4 pct., hvilket gør den til den største økologiske pilsner i off trade-segmentet og målt på værdi ifølge data fra Nielsen.

Tuborg vil da også gerne være større, men størrelse forpligter.

»Vi vil gerne flytte nålen et par pct .eller mere på markedsandelen, men vi mener, at vi med vores størrelse ikke skal fokusere så meget på markedsandel,« siger Christian Svejgaard.

BM

Han mener Tuborgs størrelse forpligter.

»Vi har et ansvar for at drive ølkategorien. Vi ser det ikke som, at vi nødvendigvis skal sælge mere. Vi tror på at lave kagen større til gavn for alle bryggerier og fastholde andelen.«

NY STRATEGI

Den nye strategi blev lanceret for ti måneder siden. Den fokuserer på tre søjler, forklarer marketingchefen.

Den første - "Hele Danmarks Tuborg" eller Tuborg Core - fokuserer på aldersgruppen 30 plus og på de fire hovedprodukter Tuborg Pilsner, Tuborg Classic, Tuborg Rå og Tuborg Guld.

Den anden søjle af Tuborg-strategien er "Tuborg Musik", der fokuserer på aldersgruppen 18-29 år (rekrutteringsgruppen).

Den sidste søjle har fokus på sæsonvarianterne Påskebryg, Jule Bryg og Rød Tuborg.

Tyrkisk bazar

De fire kernemærkers markedsandele svarer samlet til 823,6 mio. kr. Grøn Tuborg har solgt for 572,7 mio. kr., Classic for 196,5 mio. kr., Rå for 18,8 mio. kr. og Guld for 44,5 mio. kr. år til dato.

Det er lykkedes for Tuborg at øge værdien i handlen med 1 pct. år til dato. Det lyder ikke af meget, men det fordeler sig med 2 mio. kr. på Tuborg Guld, 13 mio. kr. for Tuborg Classic og 15 mio. kr. for Tuborg Rå - i alt 30 mio. kr.

»Det går rigtig godt på Core og Musik-søjlerne. Nu skal vi bare have et godt J-salg, så er den hjemme,« siger han og pointerer, at der så i 2017 skal sættes mere strøm til udviklingen.

Tuborg reklameskilt.

Hvorvidt der også er sat fokus på Carlsberg-mærkerne, vil marketingchefen ikke ind på, men fastslår:

»Carlsberg er ikke glemt, men jeg er marketingchef for Tuborg. Jeg skal sikre, det går Tuborg godt, men håber naturligvis også, at det går Carlsberg godt.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen