Berlingske Business

Torvehallerne vil manifestere sig som indkøbssted

25BUStorv6.jpg
Torvehallernes konceptdirektør, Niels Lønborg, vil gerne have flere specialister ind til afløsning for nogle af spisestederne. Foto: Simon Skipper

Der bliver solgt varer for omkring en kvart milliard kroner i Torvehallerne, men konceptdirektør Niels Lønborg vil have endnu mere salg af fødevarer og færre spisesteder på markedspladsen i København.

Det er for længst blevet et af Københavns mest populære mødesteder og en stor turistattraktion, men nu vil Torvehallerne på Israels Plads have mere gang i salget af fødevarer.

»Vi behøver ikke at gøre mere for at markere os som mødested. Det, vi vil bruge al vores energi på fremadrettet, er at markere os som indkøbssted,« siger konceptdirektør Niels Lønborg til Berlingske Business.

For første gang nogensinde offentliggør Torvehallerne det samlede omsætningstal, og i 2014 blev der solgt for lige omkring en kvart milliard kroner hos Torvehallernes cirka 60 stader.

»Det er absolut tilfredsstillende. Det er cirka 60 stader, der hver især handler på 12 1/2 kvadratmeter. Hvis du regner det om, er det over fire millioner i gennemsnit per stade eksklusiv moms,« forklarer Niels Lønborg.

Men selv om Niels Lønborg er godt tilfreds med omsætningen, ser han alligevel et potentiale i at udvikle Torvehallerne, så markeds­pladsen i højere grad bliver et alternativ til hverdagens indkøb.

»Vi har udviklet grundstammen til det. Ethvert supermarked profilerer sig på fisk, kød, frugt/grønt og brød. De fire kategorier er vi superstærke på. Nu skal vi manifestere os i københavnernes bevidsthed som indkøbssted,« siger Niels Lønborg.

Investoren gik konkurs

Torvehallerne slog dørene op på Israels Plads i København i september 2011 med to søjlebårne torvehaller og en åben markedsplads. Efter at investor og driftsherre Center Plan gik konkurs i 2008, blev Jeudan bygherre i 2009, og i dag er de udlejer for Torvehallernes stadeholdere. Niels Lønborg var torvehalchef fra 2010 til 2012 og kom tilbage som koncept­direktør i 2014 efter blandt andet at have arbejdet som konsulent på et markeds­koncept i indkøbscenteret City 2 i Høje Tåstrup.

Siden Jeudan og Niels Lønborg fik Torvehallerne på benene, har besøgstallene overgået alle forventninger. Jeudan havde fra begyndelsen stillet sig tilfreds med årlige besøgstal mellem 2 og 2,5 millioner, men de tal var allerede efter to år dobbelt så høje. I dag besøger 120.000 mennesker Torve­hallerne om ugen, og ifølge Niels Lønborg stiger tallet støt.

»Vores besøgstal øges, og vi kan se et stigende antal besøg af turister. De skal være hjertens velkomne. Men vi vil ikke bruge energi på at styrke det eller gøre mere for at tiltrække dem. Al vores energi vil blive brugt på at manifestere os som et indkøbssted for københavnerne,« siger Niels Lønborg.

Konceptdirektøren tilføjer, at man selv­følgelig stadig skal mødes i Torvehallerne, for det ligger i markedspladsens natur at være mødested. Hvis missionen om at skabe større handel med fødevarer i Torvehallerne skal lykkes, kræver det imidlertid et andet miks af stadeholdere, og selv om der ifølge Niels Lønborg er stor efterspørgsel på stadepladser i Torvehallerne, er det ganske svært at finde de rigtige i forhold til hans mission.

»Efterspørgslen er absolut størst på nogle, som gerne vil sælge tilberedt mad, man spiser på stedet. Det er en stor udfordring at finde detailister og specialister, som stiller sig i kø for at komme ind i Torvehallerne. Vi har ikke noget problem med at finde dem på nuværende tidspunkt, men jeg kunne godt tænke mig, der var flere,« siger Niels Lønborg.

Han tilføjer, at »der er flere, der synes, det er fedt at gå i lære i en restaurant end i et supermarked.«

»Vi har rundt omkring i landet meget få specialforretninger og delikatesseforretninger, der kan levere uddannet personale, som har lyst til at starte deres nye forretning,« siger Niels Lønborg.

Helhedsplan godkendt

I foråret fik Torvehallerne godkendt en helhedsplan, der sætter rammerne for, hvordan det videre arbejde med markedspladsen kan udvikles. Det har taget fire år at få godkendt planen hos kommunen, men tiden er ifølge Niels Lønborg blevet brugt til at eksperimentere med forskellige koncepter.

»Vi er på en måde glade for, det har taget så lang tid, for så har man også kunnet arbejde på de erfaringer, vi har skabt de første fire år,« siger han.

Med godkendelse af helhedsplanen ud­videde Torvehallerne i foråret med en række nye faste udendørs stader, og den nye indretning skal være med til at skabe mere logiske handelsgader både inde og ude. Samtidig håber Niels Lønborg, at også de udendørs stader fremover vil sælge flere madvarer end take away:

»Alt i alt synes jeg, det har virket positivt. Det skal udvikles, og jo mere, vi får manifesteret os som indkøbssted, desto større procentdel af markedsbodernes salg vil også være indkøb frem for take away.«

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen