Berlingske Business

Topsøe vil gøre Afrikas marker grønnere

Topsøe
Haldor Topsøe vil etablere et joint venture med det tyske selskab Ferrostaal. De to selsskaber går sammen om at udvikle store projekter i udviklingslande. Her ses Haldor Topsøes topchef Bjerne S. Clausen. Foto:

Haldor Topsøe går sammen med tysk selskab om at satse på projekter i udviklingslande. Helt konkret kan samarbejdet - udover at styrke Topsøes indtjening - give afrikansk landbrug en håndsrækning mod større produktivitet.

Mens landmænd i både Asien og Latinamerika nærmer sig en produktivitet, som næsten måler sig med Europas, er Afrika stadig det fortabte kontinent i den konkurrence. Årsagen til den store fremgang i Asien og Sydamerika kan især tilskrives brugen af kunstgødning. Der kommer omtrent tre gange så mange grøntsager ud af en mark i Sydøstasien i forhold til en mark i Afrika.

Problemet i Afrika er, at det store kontinent ikke er i stand til selv at producere kunstgødning. Flere anlæg er dog på vej - herunder et ammoniakanlæg i Tanzania, som Topsøe samarbejder med tyske Ferrostaal om at opføre. Og samarbejdet mellem de to selskaber bliver fremover endnu mere fast, da Topsøe i forbindelse med årsregnskabet fredag meddelte, at de to koncerner har dannet et joint venture.

»Idéen med det her partnerskab er, at Ferrostaal sidder på en ekspertise, som vi ikke har i forvejen. Det handler om at udvikle nye projekter rundt omkring i verden. Når vi slår pjalterne sammen med dem, så får vi faktisk en unik forretningsmodel, som markedet ikke kan finde andre steder«, siger Haldor Topsøes topchef Bjerne S. Clausen.

Ammoniak er hovedbestanddelen i kunstgødning, som har stor betydning for produktiviteten i landbrugssektoren. Omtrent halvdelen af verdens kunstgødning fremstilles ved hjælp af teknologi fra Haldor Topsøe.

Selskabet fremlagde fredag et årsregnskab, som viste en vækst i omsætningen på seks pct. med en stigning til 5,7 milliarder kroner i 2014 fra 5,3 milliarder kroner i 2013. På bundlinjen oplevede selskabet dog et fald i indtjeningen på 20 pct. fra 553 mio. kr. i 2013 til 440 mio. kr. i 2014.

Trods en klar tilbagegang på bundlinjen erklærer selskabets topchef sig tilfreds med resultatet.

»Kigger man på vores konkurrenter ude omkring i verden, så gør vi det bedre på væksten end stort set alle vores konkurrenter, så på den baggrund er vi glade for resultatet,« siger Bjerne S. Clausen, der forventer, at resultaterne vil blive løftet allerede i indeværende år.

»Vi ser meget positivt på 2015. Vi har lavet nogle store investeringer, som begynder at kaste omsætning af sig. Vi forventer fremgang på både omsætning og bundlinje i 2015,« siger direktøren.

Virksomheden har et internt mål om at nå en omsætning på 30 milliarder kroner i 2025. Og det mål holder selskabet overordnet fast i, forsikrer direktøren.

»Vi fastholder det langsigtede mål. Bliver det 32 milliarder eller 28 milliarder, er det også fint for mig. Det er ikke selve tallet, der er vigtigt, men vi har en ambitiøs vækststrategi, som vi holder fast i,« siger Bjerne S. Clausen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen