Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Toms tager tæv i Tyskland

Chokoloco
Arkivfoto: Toms chokoladefabrik. Foto:

Slikkoncernen har store problemer med et fire år gammelt tysk opkøb. I de seneste to regnskabsår har den tyske forretning kostet Toms mere end 90 mio. kr. i afskrivninger og ekstraordinære omkostninger.

Lave overskudsgrader, stigende råvarepriser og benhård global konkurrence. Toms har kæmpet med flere velkendte problemstillinger de senere år, men slikkoncernen har selv skaffet sig et ekstra problem på halsen med opkøbet af tyske Hanseatische Chokolade i 2012. Den tyske forretning har de seneste to regnskabsår kostet mere i afskrivninger og ekstraordinære omkostninger end koncernens samlede overskud for 2011, 2012 og 2013.

Opkøbet blev foretaget, længe inden Carsten Lyngsø Thomsen kom til Toms. Han medgiver, at det tyske køb indtil videre ikke har ramt skiven.

»Det er rigtigt, at vi har taget nogle skrald på vores tyske forretning. Den har ikke leveret det, som vi forventede. Vi har til gengæld også taget nogle greb, som gør, at vi kommer til at stå rigtigt. Det tyske marked er vanskeligt, men også meget stort, så der er bestemt et potentiale over tid i Tyskland,« siger Carsten Lyngsø Thomsen.

23BUSToms-direkt-r-ved-chok.jpg

Den danske slikkoncern er fondsejet, hvilket som udgangspunkt betyder, at ejerne er bevæbnet med en stor portion tålmodighed. Vedtægterne angående Toms Gruppens ejerforhold er dog ganske bredt formuleret, hvorfor der ikke umiddelbart er noget, der forhindrer fonden i at sælge dele af Toms eller lade koncernen indgå i en fusion, hvis det samlet set er til gavn for Toms Gruppen.

Det har fonden dog ingen planer om, fastslår Kromann Reumert-partner Marianne Philip, der er formand for Toms Gruppens Fond.

»Det er ikke der, vores fokus er i øjeblikket. Selskabet er ved at lægge sidste hånd på en strategiproces, som vi selvfølgelig også løbende har drøftet i fondsbestyrelsen. Det er det, vi fokuserer på i øjeblikket. Det er klart, at man selvfølgelig aldrig kan vide, hvad der sker om fem år, men det ligger ikke i pipelinen, at vi skal den vej,« siger Marianne Philip.

Toms

Hun mener, at Toms med den nye fokuserede strategi er slået ind på den helt rigtige kurs.

»Jeg ser positivt på Toms’ fremtidsudsigter. Der er ingen tvivl om, at det er et konkurrencepræget marked, så det er meget vigtigt, at der bliver holdt et stramt fokus på kerneforretningen og lønsomheden,« siger Marianne Philip.

GERMANY MARS RECALL

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen