Berlingske Business

Toms slået i gulvet af tysk fejlkøb

Toms
Som følge af meget kraftige råvare- og valutaprisstigninger forventer Toms Gruppen, at der sker prisstigninger på chokolade og marcipan i 2015. Foto:

Chokoladekoncernen Toms Gruppen fik et rigtig dårligt 2014. Et tysk opkøb fra 2012 ødelægger helhedsindtrykket, da Toms må tage en kæmpe afskrivning på sin investering.

Det går ned ad bakke med salget af chokolade og søde sager. Det konstaterer Toms Gruppen i sit årsregnskab fredag, der byder på et fald i omsætningen på 3,8 pct. i forhold til 2013.

Regnskabet bliver dog især skæmmet af Toms opkøb af tyske Hanseatische Chokolade i 2012, da den danske chokolade-koncern må tage en afskrivning på hele 66,4 mio. kr. på det køb. Det betyder, at selskabet har et underskud på den primære drift på 32,5 mio. kr. i 2014 mod et overskud på 28,3 mio. kr. i 2013.

Hos Toms er der fuld fokus på besparelser og effektiviseringer.

toms

»På den positive side er Toms underliggende profitabilitet og cash-flow forbedret svagt i 2014, hvilket især kan tilskrives omkostningsbesparelser og effektiviseringer. Dette vil fortsat være et fokusområde i 2015,« siger selskabets administrerende direktør, Carsten Lyngsø Thomsen, i en kommentar til regnskabet.

Toms Gruppen går et udfordrende år i møde, da priserne på selskabets foretrukne råvarer er steget markant den seneste tid.

»Disse prisstigninger, kombineret med en generel tilbageholdenhed på konfektureområdet, gør, at vi ikke forventer, at forbruget vil stige de kommende år. Vores mål er i stedet at vinde markedsandele på vores primære markeder,« siger Carsten Lyngsø Thomsen.

Onsdag - Toms

Det var Toms tidligere direktør, Jesper Møller, der stod bag det fejlslagne opkøb af tyske Hanseatische Chokolade. Jesper Møller blev i april 2014 fyret fra sit job som Toms-direktør efter ni år på grund af dårlige resultater.

Toms har to fabrikker i Danmark samt en i Tyskland og en i Polen. I 2014 blev produktionen i Sverige lukket.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen