Berlingske Business

Tidlig påske påvirkede Royal Unibrew positivt

Royal Unibrew
Royal Unibrew Foto:

Royal Unibrew aflagde sent tirsdag eftermiddag et regnskab for årets første kvartal, som viste en fremgang på alle poster.

Udviklingen i Royal Unibrew lever op til målsætningerne, siger bryggeriets administrerende direktør, Henrik Brandt, i en kommentar til regnskabet.

- Udviklingen i 1. kvartal, herunder integrationen af Hartwall, følger planen, og resultatet er i overensstemmelse med vores forventninger. Som følge af den positive overordnede udvikling i Royal Unibrew igangsatte vi i marts 2015 et aktietilbagekøbsprogram på 350 mio. kr., hvoraf der ved udgangen af 1. kvartal var tilbagekøbt for 31 mio. kr. Desuden stilles forslag på generalforsamlingen om et udbytte på 377 mio. kr. svarende til 34 kr. per aktie, siger han.

Royal Unibrew kom ud af første kvartal 2015 med en omsætning på 1290 mio. kr.

- Korrigeret for restruktureringsomkostningerne steg EBITDA med 44 mio. kr. i forhold til 2014. Det skyldes både påskeomsætningen og periodeforskydning af markedsføringsaktiviteter samt effektiviseringer, som i 2014 primært blev realiseret efter i 1. kvartal, står der i regnskabet.

Samtidig formåede Royal Unibrew at øge EBIT-marginen til 10,2 pct. mod 7,3 pct. i 2014 eksklusive restruktureringsomkostninger på 50 mio. kr. i finske Hartwall. EBIT-resultatet viste en fremgang for perioden til 131 mio. kr. mod 43 mio. kr. året før.

På bundlinjen leverede bryggeriet et resultat før skat på 119 mio. kr. i første kvartal 2015 samt et nettoresultat på 92 mio. kr. De tal skal sammenlignes med henholdsvis 20 mio. kr. og 14 mio. kr. i samme periode sidste år.

I Vesteuropa blev omsætningen forbedret med hele 6 pct. til 593 mio. kr. mod 562 mio. kr. året før. I Østeuropa omsatte selskabet for 593 mio. kr. mod 598 mio. kr. året før, og i bryggeriets maltdivision, blev der omsat for 104 mio. kr. mod 107 mio. kr. året før.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen