Berlingske Business

Svenske konkurrencemyndigheder går i kødet på Arla

Arla-ansatte brugte bønders penge på guldure og gavekort
   Foto:

Arla er kommet i de svenske myndigheders søgelys for at hæmme konkurrencen på mælkemarkedet, skriver SvD.

København: Det svenske konkurrencemyndigheder har kastet søgelyset på mejerigiganten Arla for konkurrenceforvridende tiltag på det svenske marked for økologisk mælk. Det skriver Svenska Dagbladet.

Ifølge avisen har Arla indført nye regler, der markant mindsker deres medlemmers ret til at sælge deres mælk til andre end Arla.

- Vi befinder os i en fase med indhentning af informationer og har stillet spørgsmål til Arla og andre mejerier. Mere kan jeg ikke fortælle, siger chefen for svenske Konkurrensverkets undersøgelse, Sofie Hagman.

Et såret landbrug øjner hjælp i ECB-pakke

Sagen handler om, at Arlas mælkebønder siden 2010 har måttet levere halvdelen af deres mælk til andre mejerier end Arla. Men i februar har Arla sænket den andel til syv procent for økologisk mælk.

Samtidigt skal mælkebønderne nu varsle, hvis de vil sælge til andre end Arla, fire måneder i forvejen mod tidligere seks uger.

- Det sætter markedskræfterne ud af spil og låser mulighederne for drive forretning. Det bliver meget svært at levere til mindre mejerier, da mange af dem ikke kan planlægge fire måneder frem, siger Stefan Gård, formand for interesseforeningen Sveriges Mjölkbönder til SvD.

Arla oplyser til avisen, at man ikke mener, at de nye regler skader konkurrencen.

Muhammed-krisen har brændemærket Danmark Avis: Arla vil sælge

- Vi mener ikke, at det påvirker konkurrencesituationen. For os handler det kun om planlægning, og at vores store kunder ikke skal blive påvirket, siger Arla til den svenske avis.

Arla fortæller til Ritzau, at reglerne for, hvor meget en mælkebonde i Danmark må levere til andre end Arla, er fastsat af konkurrencestyrelsen.

Det er sat til 20 procent, og det gælder både for økologisk og almindelig mælk.

Arla-ansatte brugte bønders penge på guldure og gavekort

Mælkebønderne over hele Europa er under pres for tiden, da embargoen mod Rusland har forværret en situation med overkapacitet yderligere.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen