Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Sukker er på vej ud af det danske køkken

sukker
Foto:

Vi køber mindre og mindre raffineret sukker, men indtager totalt nogenlunde det samme som før, vurderer forsker. I stedet for sukker har vi kastet vores kærlighed og penge efter industrielle varer med masser af sukker eller andre sødestoffer.

Det er vigtigt at forsøde tilværelsen engang imellem, og det gøres bedst med lidt sødt til kaffen. Eller det vil sige, at det gjorde det. For vores forbrug af raffineret sukker er faldende, og det har det været i lang tid. Berlingske Business har spurgt de tre største supermarkeds- og dagligvarekoncernner herhjemme om deres salg af sukker. Og hos Dagrofa og Coop er tendensen klar.

»Over en periode på ti år, altså fra 2006 til 2016 er salget af sukker faldet med 25 pct.,« siger analysechef i Coop, Lars Aarup.

Udviklingen i sukkersalget i Dagrofa over de sidste tre år er - efter en lille stigning i 2014 - faldet med sammenlagt over 30 pct. Det skriver Dagrofa i en mail.

Men at vi køber mindre sukker er ikke lig med, at vi indtager mindre.

Sukkerknald

»Vores sukkerforbrug er rykket fra at være et husholdningsforbrug til at være et industrielt forbrug. Det vil sige, at vi bruger mindre sukker i hjemmet, men at vi får det sukker fra andre produkter, som vi køber,« siger Preben Vestergaard Hansen, der har en universitetsgrad i human ernæring og siden 1998 har undervist i ernæring og sundhed på Professionshøjskolen Metropol.

07BUSArla.jpg

Dansk Supermarked fortæller, at de til stadighed oplever, at vi køber sukker, men at erstatninger til sukker også vinder indpas.

»Danskerne køber helt overordnet fortsat hvidt, raffineret sukker. Ingen tvivl om det. Men vi oplever også en større og stigende efterspørgsel efter alternativer som eksempelvis Stevia eller lignende produkter, der er sukkerfri,« fortæller Kasper Reggelsen, der er kommunikationskonsulent i Dansk Supermarked.

BRAZIL-SUGAR/FIRE

Det sunde sukker

Måske er sund sukker ikke et lige så stort paradoks, som det lyder. For i Sydamerika findes en plante, der er blevet vældig populær i fødevareindustrien de senere år, som et naturligt alternativ til sukker og kunstige sødemidler. Selv Coca Cola har måtte se sig nødsaget til at lancere en grøn udgave af Colaen, hvor sødmen kommer fra stevia-planten.

»Sukker er generelt et noget udskældt produkt, så vi ser, at alt, hvad der hedder sukkererstatninger, er i vækst. Men det er en vækst fra et lille niveau,« siger Lars Aarup fra Coop.

Stevia salget har for alvor taget fart på det seneste med en gennemsnitlig årlig, global markedsvækst på omkring 9 pct. Analysebureauet Zenith forventer, at den stigning fortsætter, så markedet vil stige yderligere til 7.150 tons i 2017 og opnå en markedsværdi på 578 mio. dollar. Det skriver onlinemediet Fødevarewatch.

OBESITY_Business

Stevia er omkring 200-300 gange sødere end sukker og med et kalorietal på 0, synes alt at være fryd og gammen. Men sådan er det ikke helt.

»Hvis du kun får den søde smag, men ikke får forhøjet dit blodsukker, som jo i virkeligheden er det, der skal for at stille sukkertrangen, så spiser du jo bare flere søde sager,« forklarer Preben Vestergaard Hansen.

Den søde løgn

Berlingske Business kunne forleden berette, om hvordan den amerikanske sukkerindustri tilbage i 60’erne havde bestukket tre forskere fra universitetet Harvard til at fifle med deres forskningsresultater, sådan at mættet fedt og ikke sukker fremstod som den helt store synder, når det kom til hjerte-kar-sygdomme.

Og selvom det ingenlunde er i samme skala som miseren i Guds eget land, så har vi også herhjemme oplevet, at ernæringsforskere er blevet beskyldt for at dele seng med den branche, de forsker i.

Arne Astrup var fra 1992-2003 formand for ernæringsrådet. Han rejste i mange år rundt med budskabet om, at sukker ikke feder. Men det var sukkerproducenten Danisco, der betalte for forskningen. Det skriver Information.

Sukkerknald

»Problemet var jo, at han strengt taget havde ret. For modsat dyr, som kan omdanne sukker til fedt for at holde varmen, så kan mennesker rent evolutionsmæssigt ikke det længere,« siger Preben Vestergaard Hansen, der tydeligt husker, hvordan Arne Astrups forskning blev modtaget.

»Men det er ikke rigtigt, at sukker ikke er et sundhedsmæssigt og fedme problem,« slår han fast for Arveprins Knud.

»Hvis du indtager sukker, skal det forbrændes, og den forbrænding kan hindre forbrændingen af fedt. Hvis ikke fedt forbrændes, bliver det deponeret. Sukker og fedt er energi: Det er et regnskab, der skal gøres op,« uddyber Preben Vestergaard Hansen.

09BUSPix-Aliko-Dan.jpg

Det har ikke været muligt at få Arne Astrup til at medvirke i et interview, men han skriver i et skriftligt svar til Berlingske Business, at Danisco Sugar støttede en række forskningsprojekter for 15-20 år siden om sukker, og de accepterede uden at blinke, at de publicerede resultaterne selvom, de viste, at sukker i drikkevarer feder og hæver blodtrykket.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen